English version of this page

Ny forskrift om utdanningsfaglig kompetanse

Fakultetet utarbeider tilbud om faglig kompetanseheving for våre vitenskapelige ansatte for å møte den nye forskriften om utdanningsfaglig kompetanse.

portrettbilde

Utdanning og undervisning er en kjerneaktivitet ved universitetet. Samfunnet rundt oss, inkludert myndighetene, er svært opptatt av kvaliteten på våre kandidater og at vi leverer god utdanning. Derfor ser de oss med jevne mellomrom i kortene gjennom evalueringer i regi av NOKUT, og de har ulike mekanismer for å stimulere til utdanningsutvikling og heving av undervisningens prestisje.

Ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet har vi i lengre tid selv tatt initiativ til et slikt fokus, blant annet gjennom vår utdanningssatsing, InterAct. Vi har vært drevet av en tanke om at utdanning og undervisning er en kjerneaktivitet og et naturlig engasjement ved et universitet, og at det er langt bedre å være med å sette agendaen enn å overlate dette til andre som ikke nødvendigvis har like god kunnskap om hva vi holder på med.

1. september 2019 ble forskriften om opprykk og ansettelse i faste vitenskapelige stillinger endret ved at kravene til utdanningsfaglig kompetanse ble skjerpet. Ved Universitetet i Oslo er dette blant annet uttrykt ved at de såkalte SoTL-prinsippene (Scholarship of Teaching and Learning) legges til grunn for den utdanningsfaglige kompetansen, og at det formelle kompetansekravet økes fra 150 til 200 timer.

Dette gir både muligheter og utfordringer. Utfordringen ligger i at vi (instituttetene, fakultetet og UiO sentralt) må tilrettelegge for at våre ansatte får gode utviklingstilbud som kan gi den nødvendige kompetansen. Denne utfordringen gir dermed også nye muligheter for å utvikle utdanning og undervisning videre.

Forskriften dreier seg om fast ansatte i vitenskapelige stillinger, men vi må åpenbart sørge for at personer i midlertidige vitenskapelige stillinger gis mulighet til å opparbeide seg den nødvendige utdanningsfaglige kompetansen slik at de også er kvalifisert. I tillegg jobber en stor del av våre bachelor- og masterstudenter som gruppelærere. Fakultetet, ved Kompetansesenter for undervisning i realfag og teknologi (KURT), i samarbeid med instituttene og universitetets senter for læring og utdanning (LINK), jobber derfor med planer for hvordan vi kan etablere et helhetlig opplæringstilbud for alle våre undervisere, fra gruppelærere til professorer.

Vi vet at en del har spørsmål rundt konsekvensene av den nye forskriften, i så fall kan du ta kontakt med din utdanningsleder eller folkene på KURT.

Av studiedekan Knut Mørken
Publisert 6. feb. 2020 09:05 - Sist endret 21. feb. 2023 14:55