English version of this page

Velkommen til semesterstart ved UiO

Mandag 13. august mottok fakultetet 1400 nye, spente studenter. Vi ønsker alle hjertelig velkommen, og vil gjøre det vi kan for at de skal trives!

portrettbilde

Stor innsats fra fadderne

Vi satser på en integrert faglig og sosial studiestart, og fadderordningen på fakultetet jobber derfor tett med faglige og administrativt ansatte for å gi studentene en best mulig start på studiene.

Fakultetet har hele 400 faddere som får opplæring av sine fadderkoordinatorer på instituttnivå, under ledelse av fakultetets studieadministrasjon i samarbeid med instituttenes studieadministrative og to faddersjefer.

Forberedelsene startet allerede i februar, da fadderkoordinatorene på instituttene var samlet til en egen workshop. Dette har ført til et enda bedre og tettere samarbeid på tvers av instituttene.

Nytt av året er at fadderkoordinatorene skal ha et førstehjelpskurs som en del av sin opplæring for å styrke sikkerheten under studiestart, i tillegg til at fakultetet har utarbeidet en egen informasjonsside for fadderne om håndtering av uønskede hendelser.

Jeg retter en stor takk til alle fadderne for flott innsats for nye medstudenter!

gruppebilde
Flotte faddere ved MN.

Velkomstdag ved instituttene

Studieprogrammene våre har arrangert velkomstdag for at studentene skal bli godt kjent med hverandre, bli trygge og få komme frem med sine forventninger.

I år har Matematisk institutt prøvd ut en ny app der de spør studentene om forventninger og informasjon om seg selv, som de så har bakt inn i programmet for dagen. Dette er nyskapende og spennende!

gruppebilde
Studentgrill ved Matematisk institutt.

Studieprogrammene har lagt opp til mye og variert innhold i oppstartsuka. Det er arrangert innledende «bli kjent» møter, lunsj med professor for å få studietips, talkshow med personligheter fra fagmiljøet, møte med eksterne samarbeidspartnere,  velkomstmiddager,  frokost med populærvitenskapelige foredrag, «bli kjent med en forsker» arrangement, og en egen jentedag ved IFI. I tillegg tilbys de internasjonale studentene ved MN et eget program i oppstartsuka.

Tilbud ved Realfagsbiblioteket

Vår verdifulle samarbeidspartner Realfagsbiblioteket ønsker at studentene raskt skal bli kjent med deres storstue og flotte arbeidsområder. Nytt i år er Morning Beat i Vilhelm Bjerknes' hus, en morgenfrisk "nattklubb" der fersk juice og vegetarisk frokost serveres til elektronisk musikk med mulighet for dans og påfølgende yogastretch.

Støttekurs ved fakultetet

Fakultetet har selvsagt også fokus på å gi studentene en så god faglig start som mulig, og har tilbud om oppfriskningskurs i matematikk og forkurs i informatikk i løpet av studiestart. Studenter som trenger grundigere repetisjon av sine matematikkunnskaper eller mangler matematikk-R2 fra videregående skole kan delta på det elektroniske støtteemnet i matematikk som løper over første semester. Og så vil jeg fremheve våre utmerkede modulbaserte e-læringskurs i HMS som alle studenter skal ta.

Felles studentarrangementer for hele UiO

Etter den store velkomstseremonien første studiedag har universitetet fulgt opp med minifestivalen Blindern Games i Fysikkbakken, med konserter, fargeløp, konkurranser, leker og deilig mat fra food trucks.

Og for at studentene skal bli godt kjent med Oslo har UiO arrangert festivalen Studentslippet i samarbeid med Oslo kommune, OsloMet, BI og SiO med besøk ved kulturattraksjoner, tilbud om diverse aktiviteter og utforskning av nye områder i Oslo.

oversiktsbilde av Universitetsplassen
Velkomstseremoni ved UiO. Foto: Terje Heiestad, UiO.

Studentarrangementer ut over høsten

Noen uker etter studiestart vil fakultetet arrangere hageleker for alle MN-studentene for å holde miljøet ved like. Og i år som i fjor reiser alle studentene på programseminar på Sundvollen i august og september, et helt unikt tilbud ved vårt fakultet!

God semesterstart!

Av prodekan Solveig Kristensen