10 år etter 22. juli: podkastserie og forskningssaker

Fram mot 22. juli vil podkasten Universitetsplassen slippe en serie med åtte innspillinger med overskriften «10 år etter 22. juli», i tillegg blir det laget flere forskningssaker.

Utøya- bilde fra sjøen

Utøya, der 22.juli-terroristen tok så mange unge liv. (Foto: Gro Lien Garbo/ UiO)

De fleste har merket at det nærmer seg ti-årsmarkeringen for det verste terrorangrepet på norsk jord. Senter for ekstremismeforskning (C-REX) hadde 10. juni en stor heldags konferanse: "10 år etter 22. juli: Kunnskapsstatus og kunnskapsbehov". Forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim åpnet konferansen og rektor Svein Stølen holdt en velkomsttale, der han understreket viktigheten av forskning på dette vanskelige feltet. Se hele konferansen i opptak og les programmet.

Førte til stor debatt

Gjennom ulike innfallsvinkler og i fire sesjoner oppsummerte en rekke forskere fra ulike fagfelt 22. julis betydning for oss som individer, samfunn og globalt. Alt fra minnearbeid, ekstremisme i cyberspace, de psykiske langtidsvirkningene og de politiske – ble adressert. Det ble også sluppet en fersk undersøkelse om hvordan vi husker 22. juli i dag. Overraskende for mange mener en tredjedel av oss her i landet at Arbeiderpartiet har spilt på offerkortet etter 22. juli. En stor debatt om funnene har pågått siden konferansen, blant annet frontet av nestleder på C- REX og forsker Anders Ravik Jupskås, som står bak undersøkelsen.

Forskningsbaserte podkaster om 22. juli

I serien "10 år etter 22. juli"  i podkasten Universitetsplassen vil åtte forskningsbaserte podkaster ta for seg alt fra medienes rolle, politikerhets, minnearbeid, de psykiske virkningenE av 22. juli - og til hvordan vi snakker med barn i skolen i dag om det som skjedde. I tillegg til forskerne, som er de førende i Universitstplassen,  deltar blant annet politikere og representanter fra 22. juli-senteret, PST og media.

Serien 10 år etter 22. juli slippes mot slutten av juni på Universitetsplassen.

Av Gro Lien Garbo
Publisert 15. juni 2021 14:22 - Sist endret 15. juni 2021 18:38