Forskere fra SV-fakultetet gjør seg gjeldende i nye Domus Bibliotheca

Har du fått med deg at UiO har fått en ny arena for debatt og dialog i Domus Bibliothecas nyoppussede lokaler i sentrum? Og at forskere fra SV-fakultetet allerede gjør seg gjeldende der? Få med deg  serien «Krig i Europa», Hylland og Wigs direkte podkast, Ubehagelige samtaler og mye mye mer.

Bildet kan inneholde: stol, publikum, dress, begivenhet, briller.

God steming under åpningen: Nå gjelder det å ta Domus Bibliotheca i bruk og fylle huset med forskere, gjester  og publikum og ikke minst -  viktige temaer. Det er nok å ta av både  fra SV-fakultetet og resten av universitetet. (Foto:UiO)

14. september var det offisiell åpning av UiOs nye scene - Domus blbliotheca. SV-fakultetet var representert ved  Kalle Moene, som sammen med Julie Wilhelmsen og Ulrikke Bryhn Wethal ble konfrontert med en del ubehagelige spørsmål av Anine Kierulf. Det handlet blant annet om krigsprofittering, om forbruk og om å bli tatt til inntekt for Putin.

TIK-forskerne Kristin Asdal, Tone Druglitrø og Marie Stilling  markerte  seg denne uken   i Domus Bibliotheca med arrangementet: Hvalrossen Freya- fornuft og følelser under Forskningsdagene, der årets tema var Hav. Her ble det god dialog med publikum, som kunne vært fler, men engasjementet var sterkt fra de frammøtte.

Premierer- Live podkast og serien Krig  i Europa

Og 14. oktober er det premiere for direkte-podkast med Hylland og Wig ved Thomas Hylland Eriksen og Ståle Wig fra Sosialantropologisk institutt, basert på et uformelt konsept med gjester, de allerede er podkast-verter for på Univeritetsplassen.

Så hver tirsdag fra 18.oktober og i seks uker kl. 18.00 er Domus Bibliotheca viet dialogserien: Krig i Europa. Med  forskere fra SV-fakultetet som Carl Henrik Knutsen, John Erik Fossum, Cathrine Thorleifsson og Nora Sveaass med gjester og Morgenbladets Stig Inge Jørgensen som ordstyrer stilles  store spørsmål som: Krigen mot Ukraina har skapt en uro i hele Europa. Hva blir det neste?

Rykker krigen stadig nærmere oss? Hva skal til for at den tar slutt?

Og står demokratiet  – slik vi kjenner det i fare? Hva er svarene på de store utfordringene Norge, Europa og verden står overfor i skyggen av krigen? Forskere med bl.a. Europa, demokrati, juss, terror, historie og psykologi som fagfelt  inviterer til dialog  om vår tids mest prekære spørsmål – med gjester som er tett på tematikken.

Vitnepsykologi og sannhet og forsoning

7. november blir det et eget arrangement om vitnepsykologi, der Tim Brennen fra Psykologisk institutt med gjester vil snakke om dette viktige temaet  blant annet sett i lys av Baneheia-saken.

Og 7. desember blir det et eget arrangement under Oslo Peace Days om Sannhets – og forsoningskommisjonen, der dekan Anne Julie Semb med gjester presenterer kommisjonens viktige arbeid og funn.

Scene for dialoger og debatter

Domus Bibliotheca er ment som en scene som skal skape rom for gode dialoger, utfordrende samtaler og spennende debatter om de store spørsmålene i vår tid. Målet med scenen er å  bidra til gjensidig kunnskapsutveksling og samarbeid mellom ulike målgrupper og universitetet. Arrangementene skal  ha vitenskapelig innhold og en tydelig kobling til interaksjonen mellom forskning/vitenskap og samfunnet.

Det er åpent for å melde inn/ booke seg inn for å bruke lokalene til utadrettede arrangementer – og det er også mulig å spille inn gode ideer til temaer, som kommunikasjon på SV-fakultetet og UiO kan ta videre. Finn ut mer om Domus Bibliotheca – og kom på noen av høstens arrangementer!

Les mer om Domus Biblioteca og se programmet så langt

Bildet kan inneholde: bord, underholdning, kunst, kunstner, tilpasning.
Ubehagelige samtaler: Kalle Moene, Anine Kierulf, Ulrikke Bryhn Wethal og Julie Wilhelmsen på åpningen av Domus Bibliotheca.( Foto:UiO)

Les også utfordringen fra Fritt Ords leder Knut Olav Åmås under åpningen:

"Det er slående hvor stort behovet for fysiske møteplasser er i en så digital og virtuell tid. Og hver gang en ny arena blir åpnet i Oslo, blir den snart fylt av folk ... Det tror jeg vil skje her òg.

Det blir kunnskapsformidling og "ubehagelige samtaler" og mye mer. Og det er viktigere enn på lenge, i en tid da vitenskapelig kunnskap er under tøffe angrep fra autoritære og konspiratoriske krefter. Forhåpentlig vil det nye formidlings- og debattstedet trekke til seg nye målgrupper.

Jeg håper det blir plass til de lange linjene i samfunnsutviklingen, de som det ikke alltid er så lett å se i de utallige mediedebattene fra dag til dag. Med andre ord det som kommer før og etter politikken.

I seg selv blir vi verken kloke eller lykkelige av kunnskap. Men det blir iallfall mye mer moro og interessant og viktig underveis.

Gratulerer, rektor Svein Stølen og Universitetet i Oslo!"

Av Gro Lien Garbo
Publisert 29. sep. 2022 00:13 - Sist endret 20. sep. 2023 05:32