Stort forsker-engasjement for Ukraina og også stor etterspørsel etter kunnskap

Forskere fra SV-fakultetet brukes i alle kanaler for å snakke om situasjonen i Ukraina: Betydningen  av krigen for Europa, Hvem Putin er, atomfaren og de psykiske belastningene ved å være på flukt – er bare noen av  temaene som berøres. Forskere på SV-fakultetet har  også tatt initiativ til flere seminarer.

Bildet kan inneholde: motorkjøretøy, hodeplagg, jakke, bagasje og bagger, personlig verneutstyr.

Berørt: En hel verden er berørt av bildene fra krigen mot Ukraina og de som flykter fra den. Og kunnskap fra forskere om situasjonen er høyt etterspurt - i tillegg til all den humanitære hjelpen som er påkrevd. (Foto: Krzysztof Zatycki /NTB/ Scanpix)

Krig i Europa var tittelen på seminaret Partnerforum arrangerte allerede 2. mars med to profiler og nestorer fra Institutt for statsvitenskap: Janne Haaland Matlary og Øyvind Østerud i panelet.

To dager etter-  4. mars - arrangerte Institutt for statsvitenskap med Jens Jungblut i spissen et seminar på engelsk: War in Europe: The War in Ukraine – Perspectives from Political Science med kollegaene Målfrid Braut Hegghammer, Tore Wig, Janne Haaland Matlary, James Jerome Cameron og Kacper Szuecki.

Forskere på en scene
Alvor: Målfrid Braut Hegghammer, Tore Wig, Janne Haaland Matlary, James Jerome Cameron og Kacper Szuecki. (Foto: Gro Lien Garbo/ UiO)

Så rett over helgen - 7. mars - arrangerte forskere ved Psykologisk institutt med Ole Andre Solbakken og Beate Seibt i spissen fagseminaret: Hva nå Ukraina? Psykologiske perspektiver på krigen og krisen i øst med både eksterne  og interne krefter, blant de interne: Bjørn Lau, Tine K. Jensen, Annika Melinder, Nora Sveaass og Sigrun Marie Moss.

Bildet kan inneholde: smil, dressbukse, stol, slips, dress.
Vel blåst: Etter to og en halv  time var arrangemnentet over og det var tid for Dagsrevyen. Fra venstre Annika Melinder, Sigrun  Marie Moss,  Nora Sveaass, Siri Thoresen, Hans Jacob Bøe, Tine K. Jensen, Bjørn Lau, Ole Andre Solbakken og Beate Seibt. ( Foto; Gro Lien Garbo/UiO)

Alvoret både blant innledere og publikum var merkbart på alle disse arrangementene som kommenterer en fortløpende krig de færreste hadde trodd var mulig. På arrangementene minnet også forskerne oss om at dette er en krise som appellerer til hjertene våre og at humanitære behov må stilles. Ord er ikke tilstrekkelig.

Det oppdateres også stadig en ressursside og ekspertlister fra UiO  rettet mot media med forskere fra SV-fakultetet – i tillegg til andre fakulteter. At både studentene og allmenheten har en tørst etter bakgrunn og kunnskap for å forstå det uforståelig merkes i pågangen på forskere fra SV-fakultetet. Mer enn noen gang er det behov også et akademisk fortfeste i en vanskelig tid.

Fullt auditorium
Møtte opp: Studentene fyllte Auditorium 1  da statsviterne inviterte til paneldebatt om krigen kl.  9.00. Og det var så mange spørsmål fra salen at ikke alle fikk ordet - til tross for at det var satt av en drøy time til spørsmål etter innledningene.(Foto:Gro Lien Garbo/UiO)

Publisert 10. mars 2022 18:19 - Sist endret 10. mars 2022 18:19