Sterkt engasjement i Forum for studiespørsmål

Læringsanalyse og arbeidslivsrelevans var hovedtema da Forum for studiespørsmål møttes på Lysebu tidligere i september.

Studenter som går med sekk forbi SV-fakultetet ute.

Tenk Karriere: Det er viktig å bruke studietiden til å utforske  muligheter for videre studier eller jobb, er ett av flere råd fra Karrieresententeret. (Foto: UiO) 

– Engasjementet og kompetansen vi har gjennom Forum for studiespørsmål gjør at jeg ser lyst på utviklingen av studiekvaliteten ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet, sa visedekan Trine Waaktaar da hun skulle oppsummere seminaret.

Referat og presentasjoner fra samlingen kan leses her.

En vellykket studiestart

Under slagordet «Minner for livet» gikk studiestart av stabelen i august. Studiestart er spesielt viktig for de nye studentene, som har hatt et videregående skole-forløp preget av pandemi og isolasjon.

Hovedformålet med studiestart på Det samfunnsvitenskapelige fakultet er firedelt:

  • Studentene skal trives
  • Studentene skal bli motiverte
  • Studentene skal lykkes
  • Studentene skal bli trygge

Hanne Degerstrøm Ellingsen, leder av SV-info og studiestartkoordinator, presenterte det store apparatet som er involvert for å lage en vellykket studiestart ved fakultetet. Hun fortalte om en krevende koordineringsjobb, som resulterte i en vellykket studiestart. Noen forbedringer for studiestart 2023 finnes likevel:

  • Jobbe enda mer med rekruttering av frivillige studenter. Dette arbeidet var krevende i år.
  • Samarbeidet mellom fadderkoordinator og studiekonsulent ved instituttene fungerte litt varierende. Dette samarbeidet er viktig for en god studiestart, og kan bli enda bedre til neste år.
  • Flere studenter etterlyste flere alkoholfrie tilbud på kveldstid.

Finn din fremtid – på SV!

Sammen med Karrieresenteret har fakultetet utviklet en helt ny emneserie for bachelor-studenter, under navnet Finn din fremtid. Hensikten er å tidlig og kontinuerlig gjøre studentene bevisste og trygge på hva slags kompetanse de har, hvordan de kan bruke den og hvordan de best kan forberede seg på tiden etter studiene.

Leder av Karrieresenteret, Gisle Hellsten, skrøt av fakultetets evne til å tenke nytt og innovativt rundt å vise arbeidslivsrelevans, da han presenterte Finn din fremtid for Forum for studiespørsmål. I sin presentasjon var han tydelig på at Finn din fremtid ved SV er et tilbud han ønsker å videreutvikle til resten av Universitetet i Oslo. I løpet av åren 2023 får masterstudenter ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet tilbud om et tilsvarende løp.

Gjennom Finn din fremtid skal studentene:

  • lære mer om hvordan de kan planlegge og sette gode mål for seg selv, og hva de kanskje ikke kan planlegge for
  • få innsikt i hva som kan være relevant erfaring på veien videre og hvordan de kan bruke studietiden til å utforske sine muligheter for videre studier eller jobb
  • få konkrete verktøy på veien som de kan bruke til å finne sin retning videre

Hva kan vi lære av læringsanalyser?

Kunnskapsdepartementet har satt ned en ekspertgruppe for digital læringsanalyse, ledet av Professor Marte Blikstad-Balas ved ISS. Hensikten er å gi Kunnskapsdepartementet bedre grunnlag for beslutninger om digital læringsanalyse i hele utdanningsløpet.

Malcolm Langford er faglig leder av SFUen Centre on Experiential Legal Learning (CELL) ved Det juridiske fakultet. Langford har ledet en intern arbeidsgruppe om læringsanalyse og GDPR. Fra sitt forskeropphold i Australia, ga Langford en digital presentasjon om eksempler på læringsanalyse og hvilke muligheter som ligger på feltet.

En av utfordringene ved læringsanalyse er selvsagt hensynet til personvern.

Se også Trine Waaktaars leder i denne utgaven av SV-nytt for flere refleksjoner rundt læringsanalyse. 

Andre temaer under seminaret var Erfaringer fra emneevalueringspiloten ved Trine Waaktaar, mens professor og merittert underviser fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Lisbeth M. Brevik, snakket om hvordan hun bruker studenter som medforskere. Solveig Bjørkholt, stipendiat ved Institutt for statsvitenskap, snakket om hvordan hun kobler datavitenskap og samfunnsvitenskap gjennom blant annet initiativene Kodecafé og Political Science Hackathon. Markus Bugge, utdanningsleder ved TIK, presenterte sine erfaringer fra kurset Innovation og Global Challenges. Her samarbeidet TIK med LINK, Norgesgruppen, Kahoot, Atea og Innovasjonskonsultene TIE i et pilotprosjekt.

Av Lise Paulsrud Mjørlund
Publisert 28. sep. 2022 21:18 - Sist endret 28. sep. 2022 21:18