SVs ph.d.-program under lupen

En ekstern komité gjestet fakultetet i begynnelsen av november for å evaluere doktorgradsprogrammet.

På besøk. F.v. Tore Nilssen, Ingebjørg Hovde, Inger Hilde Nordhus, Jarl Kleppe Kristensen, Siri Borlaug og Christoffer Green-Pedersen (foto: Svein Harald Milde).

– Komitéen intervjuet ph.d.-kandidater, veiledere, emneansvarlige ph.d.-administrasjonen, faglige ansvarlige for ph.d.-retningene og meg, sier forskningsdekan Tore Nilssen.

Ph.d.-programmet ved SV-fakultetet gjennomgår hvert 6. år en periodisk evaluering, som består av en intern og en ekstern rapport, i henhold til kvalitetssystemet til UiO.

Formålet med evalueringen er å vurdere kvaliteten på programmet og mulighetene for videreutvikling av det.

Forbedringsarbeid

– Rapportene er viktige, fordi vi får tilbakemeldinger på om doktorgradsutdanningen vår fungerer, om vi har gjort de riktige tiltakene for å nå målene, om vi treffer målsettingene om fremragende forskning og relevant kompetanse ettertraktet også utenfor akademia og om ph.d.-kandidatene bevisstgjøres sitt ansvar som forskere, sier seniorrådgiver Ingebjørg Hovde.

– Samtidig får vi hjelp til å se oss selv utenfra. Det gir oss et godt grunnlag for å diskutere endringer og videreutvikling internt ved fakultetet, fortsetter hun.

Den interne rapporten ble levert i juni av førsteamanuensis Jens Jungblut på ISV. Han konkluderte positivt:

“To sum it up, the PhD program at the Faculty of Social Science is functioning well, has a growing enrollment and is being actively developed following previous evaluations. There are some inherent tensions in the program, but by-and-large it seems that candidates are satisfied with their education and especially supervision seems to work well. There are several areas that demand further attention and evaluation and hopefully the external committee can provide the faculty and the tracks with valuable input on how to further strengthen the PhD education”

Forrige evaluering var i 2016.

– Den gangen var rapporten hovedsakelig positiv. Vi fikk vite at studiet holder høyt nivå. De anbefalte at vi tok mer hensyn til at så mange av våre ferdige kandidater havner i jobber utenfor akademia.

– For å få det til, utvidet vi fellesemnene, som er ph.d.-emner som tas av alle kandidater tatt opp på vårt ph.d.-program. Vi innførte to nye obligatoriske emner, ett i internasjonal publisering og ett i forskningskommunikasjon, forteller forskningsdekan Nilssen.

– Vi forventer den eksterne evalueringsrapporten i løpet av desember, legger han til.

Det eksterne evalueringspanelet består i 2022 av:

Av Svein Harald Milde
Publisert 23. nov. 2022 14:25 - Sist endret 23. nov. 2022 14:36