Fra forskningsfronten: Karin Hjorthen Zelano

Karin Hjorthen Zelano fra ARENA studerer rolleforståelse i det norske byråkratiet, når lover og regler på EU-nivå skal omsettes i praksis. I den forbindelse skriver hun på forskningsartikkel og bokkapittel.

Karin Hjorten Zelano

Karin Hjorten Zelano fra ARENA (Foto: Tron Trondal/ UiO)

- Hvilket forskningsprosjekt jobber du mest med nå?

Jeg er aktiv i forskningsprosjektet «European integration and national law: Compliance in complex institutional orders (COMPLEX)» som studerer hvordan det går til når regler og lover på EU-nivå skal omsettes i praksis i enkelte land. Vi studerer Norge som jo er forpliktet til å følge EUs lovverk gjennom EØS-avtalen.

- Hva ønsker du å finne ut?

Jeg studerer spesifikt rolleforståelse i byråkratiet, det vil si hva enkelte tjenestepersoner i etater og direktorater tenker om sitt oppdrag og hvordan de forholder seg til et regelverk som strekker seg over flere nivåer, fra det lokale og nasjonale til det europeiske nivået.

- Hvorfor er dette viktig?

I et samfunn blir lite gjort om ikke det offentlige byråkratiet fungerer godt. Et regelverk som består av flere nivåer stiller høye krav til de som er satt til å tolke regelverket i en norsk kontekst og omsette de i konkret handling.

Min forskning vil bidra til å lære mer om hvordan enkelte tjenestepersoner bedømmer og avveier ulike hensyn mot hverandre i det daglige arbeidet. Slik håper jeg å øke forståelsen for faktiske resultater i form av beslutninger og handlinger. I forlengelsen vil det i sin tur bidra til at forebygge førløp, slik som i NAV-saken. Hvis vi skjønner hvorfor noe ble som det ble, kan vi også forhindre at det skjer på nytt.

- Hvem samarbeider du med?

Prosjektet ledes av professor Erik Oddvar Eriksen og så er vi seks personer ytterligere som arbeider innom prosjekttittelens overgripende spørsmål.  For øyeblikket arbeider jeg ekstra tett med prosjektets stipendiat, Alicia Noëllie Saes-Louarn, da vi har samlet in data sammen. Nå skriver vi en artikkel basert på dataene.

- Hva ser du etter når du velger samarbeidspartnere?

I dette tilfellet var det nok mer jeg som ble valgt! Men generelt trives jeg godt i sammenhenger der det er høyt under taket for nye idéer og der det finns en ærlig, men også generøs, innstilling til hverandres arbeid og tanker.

Jeg liker å jobbe for meg selv. Det tror jeg man må som forsker. Men for å produsere god forskning må både tankeganger og tekst drøftes i et briljant kollektiv, gjerne flere ganger. Og det får jeg gjennom dette prosjektet.

- Hvilke andre forskningsprosjekter er du involvert i?

Min stilling er jo 100% COMPLEX så det finns ikke så mye rom for ekstra forskningsprosjekter utover det. Men jeg skriver for tiden et bokkapittel til en tverrvitenskapelig bok om Europastudier, initiert av et nettverk for Europastudier vid Gøteborgs Universitet (CERGU).

Helt siden avhandlingen har jeg vært interessert i politikkutvikling og styring i spørsmål relatert til migrasjon og integrasjon av innvandrere og planlegger en studie sammen med en forsker i Gøteborg, for at sammenligne erfaringer av mottakelse og etablering blant ukrainere som flyktet til Norge og Sverige etter at krigen brøt ut i 2022.

- Hva synes du er det mest interessante med å være forsker?
Det er den helt unike kombinasjonen av frihet og ansvar. Som forsker har du frihet til å velge forskningsspørsmål, metode, samarbeidspartnere, retning med mer, og du styrer mer over din tid enn i mange andre yrker. Samtidig medfører forskerrollen et stort ansvar. Delvis fordi vi finansieres av offentlige midler. Til dels for at forsker har en privilegert stilling i samfunnsdebatten; Når vi uttaler oss, gjør vi det som eksperter.

I tillegg synes jeg at forskere har et ansvar for å undersøke det som man mener samfunnet trenger. Ikke bare det man selv mener er gøy. Heldigvis, i mitt tilfelle, så sammenfaller de to for det meste.

- Hva er det vanligste spørsmålet du får om jobben når du er sammen med andre?

Det er ikke så vanlig med nysgjerrige oppfølgingsspørsmål når jeg sier at jeg forsker på rolleforståelse i den offentlige førvaltingen! Men hvis jeg får fortelle litt mer om det vi gjør, er de fleste interessert i hvordan politiske beslutninger fra de de stemmer på omformes til konkrete beslutninger og praksis hos enkelte myndigheter.

Et vanlig spørsmål er om feiltolkinger eller misforståelser er mer sannsynlig for visse politikkområder enn andre.

Publisert 1. sep. 2023 11:34 - Sist endret 29. sep. 2023 00:07