Fra undervisningsfronten

Publisert 29. feb. 2024 21:21

Robert Huseby har nettopp overtatt som undervisningsleder på ISV, der det satses stort på å møte KI-utfordringen i undervisning og eksamen. Emnet STV1020 Politisk Analyse 2 står allerede klar til å ta imot EILINs KI-pilot.

Publisert 1. des. 2023 00:15

Førsteamanuensis Hege Høyer Leivestad fra SAI rocker opp forelesningene med The Clash og Shungudzo og vil at studentene skal føle seg trygge i forelesningssalen. Hun møter gjerne opp 45 minutter før, for samtale og spørsmål.

Publisert 29. sep. 2023 09:41

Det har nettopp blitt klart at Vibeke Moe stiller som nestleder på PSI for fire nye år. På kontoret ligger en rykende fersk rapport fra en ekstern komite, som nylig vurderte studieprogrammene der.

Publisert 1. sep. 2023 10:25

Knut Jørgen Vie fra TIK har overtatt et spennende EILIN-prosjekt om SV-studenters forhold til Chat-GPT, der de blant annet vil arrangere en konkurranse, for å se om studentene klarer å vippe ChatGPT'en av pinnen. De planlegger også å utvikle en utdanningsmodul for ansatte om temaet, så her er det bare å følge med.

Publisert 28. apr. 2023 10:54

Christian Krohn-Hansen har nettopp begynt som undervisningsleder på SAI. Nå jobber han med å etablere og utvikle best mulig samarbeid med andre på instituttet som er involvert i organiseringen og driften av MA- og BA-programmet.

Publisert 27. jan. 2023 12:20

Institutt for statsvitenskap (ISV) har arbeidet for praksis i undervisningen i flere år. Nå har Tora Skodvin laget et nytt praksisemne på bachelorprogrammet i statsvitenskap, der studentene får gjøre et arbeidslivsrelevant prosjektarbeid - oppstart til høsten.

Publisert 29. sep. 2022 22:50

- Jeg  prøver å lære studentene å finne forskningstemaer som de er genuint interessert i, og å tenke på disse på nye måter, sier Maka Suarez, som er postdoktor på Sosialantropologisk  institutt.

Publisert 31. aug. 2022 13:43

- Det krever tålmodighet, mange involverte og mye koordinering å gjøre generelle endringer og ikke bare justere eksisterende opplegg, sier Elin Haugsgjerd Allern, som er professor ved Institutt for statsvitenskap.

Publisert 17. juni 2022 09:19

- Mange i den samiske befolkningen som går til psykolog eller søker psykisk helsehjelp opplever å måtte gi et «innføringskurs» i hva det er å være same, noe som er lite hjelpsomt for begge parter, sier Sigrun Marie Moss og Eivor Fredriksen - begge førsteamanuensiser ved Psykologisk institutt.

Publisert 25. apr. 2022 14:24

- Motivasjon er det viktigste. Studentene må oppleve mestring og mening i det de gjør. Min erfaring er at slike følelser lettere kommer når man aktivt skaper noe, og spesielt når man skaper noe i fellesskap, sier Håvard Strand, som er førsteamanuensis ved Institutt for statsvitenskap.

Publisert 2. mars 2022 17:11

- Jeg tror det er avgjørende at studentene føler at det de lærer kan komme til nytte senere, enten det er i jobben deres som ferdig utdannet psykolog eller samfunnsviter, eller som et skritt mot videre læring, sier Ylva Østby. Hun er førsteamanuensis ved Psykologisk institutt.

Publisert 27. jan. 2022 12:06

Det er stadig meir krevande for dagens unge å tørre å være uenige og utfordre kvarandre. Difor legg vi stor vekt på å gi studentane verktøy til faglig diskusjon, og at det er viktig å være nettopp saklig uenig for å kvalitetssikre ulike vurderingar, seier Målfrid Braut-Hegghammer, professor ved Institutt for statsvitenskap.

Publisert 8. nov. 2021 13:34

Det viktigtste er at den som foreleser har et genuint engasjement for faget. Dette smitter over på studentene og vekker både nysgjerrighet, læringsglede og inspirasjon, mener Benedicte Nordahl Berntsen. Hun er vitenskapelig assistent og fagkonsulent på Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi (ISS).

Publisert 12. okt. 2021 12:48

- Ikke vær redde for å ikke ha svaret på alt. Studenter har helt forståelse for at vi ikke kan alt og  det kan komme flotte diskusjoner ut å kaste spørsmål tilbake til klasserommet, sier Francesca Refsum Jensenius, professor ved Institutt for statsvitenskap.