Fra undervisningsfronten: Knut Jørgen Vie

Knut Jørgen Vie fra TIK har overtatt et spennende EILIN-prosjekt om SV-studenters forhold til Chat-GPT, der de blant annet vil arrangere en konkurranse, for å se om studentene klarer å vippe ChatGPT'en av pinnen. De planlegger også å utvikle en utdanningsmodul for ansatte om temaet, så her er det bare å følge med.

Knut Jørgen Vie

Knut Jørgen Vie (Foto: Privat)

- Hvilket undervisningsopplegg har du lyst til å framheve for dine kolleger på fakultetet akkurat nå?

Vi har fått såkornmidler fra læringsnettverket EILIN til å samle kunnskap om SV-studenters forhold til Chat-GPT, samt å utvikle en utdanningsmodul for ansatte om temaet.

I dette arbeidet ligger det flere aktiviteter, men den mest innovative og morsomme er at vi kommer til å lage en konkurranse for studenter, hvor vi gir de en rekke oppgaver hvor de skal vippe Chat-GPT av pinnen. De som for eksempel får systemet til å gjøre den groveste faktafeilen får premie, men vi kommer også til å be studentene om å begrunne hvorfor utfallet ble som det ble, og å diskutere dette. Slik vil studentene få praktiske ferdigheter når det gjelder å bruke teknologien og de vil lære om dens begrensninger, samtidig som at vi som forskere og undervisere vil lære om hvordan studentene bruker teknologien og hvordan de tenker om den..

- Hvem samarbeider du med?

.Vi er flere på TIK som har kunstig intelligens som forskningstema. Vi har forskjellige bakgrunner og har sett på ulike case, noe som gir oss et godt utgangspunkt.

Utfordringene som AI og verktøy som Chat-GPT bringer med seg oppstår i møtet mellom menneske og teknologi, og TIK er derfor i en god posisjon når det gjelder å bidra med både undervisning og forskning, siden slike møter er det vi driver med.

- Hvilke, mener du, er de tre viktigste faktorene for å få til god undervisning innenfor faget?

Den første faktoren er at vi ved å ta utgangspunkt i en praktisk aktivitet som studentene deltar i vil få et mer realistisk bilde av hva det er de trenger fra oss. Å spørre studentene er ikke nødvendigvis nok, vi ønsker å få de til å prøve teknologien først, og å se hva de gjør med den. Den andre faktoren er at vi har en tverrfaglig tilnærming. Min bakgrunn er filosofi og etikk. Mange av kollegaene mine derfra jobber med spørsmål innen kunstig intelligens, men det blir ofte i overkant teoretisk og spekulativt. Når ingeniører skriver om temaet kan det derimot bli i overkant teknisk, hvor menneskelige og samfunnsmessige utfordringer skal løses med bedre teknologi.

På TIK står vi et sted imellom de to ytterpunktene. Den tredje faktoren er at vi har fått midler til å gjøre en kunnskapsinnhenting. Det er mange smarte folk som har jobbet med dette spørsmålet, og ved å trekke inn et mangfold av stemmer håper vi å kunne lage en solid kursmodul.

- Hvis du skulle gi ett råd til nye undervisere ved SV-fakultetet, hva ville det være?

Studentmassen er mangfoldig. Det varierer fra fag til fag, og til og med fra studentkull til studentkull hva som fungerer. Hvis jeg tenker på min egen utdanning, så fikk jeg den viktigste delen av den over øl på Café Ni Muser i Trondheim, hvor Helge Høibraaten tok oss med en gang i uka, etter seminaret sitt hvor han foreleste over forskjellige passe esoteriske tema. Det er lite som er så inspirerende og lærerikt som den typen undervisning, om man kan bruke det ordet.

Det er jo veldig få som kan holde på sånn, men å gjøre noe hyggelig med studentene en gang iblant er mye bedre enn ingenting.

Publisert 1. sep. 2023 10:25 - Sist endret 1. sep. 2023 10:25