40 millioner til kliniske studier

Program for klinisk forskning lyser ut 40 millioner til kliniske studier. Alle områder i programplanen er inkludert i utlysningen.

Høy prioritet har flerregionale, nasjonale og internasjonale kliniske studier, men utlysningen dekker også mindre kliniske studier i tannhelsetjenesten, allmennmedisin og primærhelsetjenesten for øvrig.

Programmet har ingen tematiske begrensinger innenfor feltet. Alle kliniske forskningsprosjekter som innebærer kontrollert utprøving av forebyggende tiltak, diagnostiske metoder og behandlings- og rehabiliteringstiltak på pasienter, er relevante for programmet selv om det vil bli lagt vekt på sykdommer og lidelser som representerer betydelige menneskelige og/eller økonomiske utfordringer for samfunnet.

En av målsettingene til programmet er flerfaglig samarbeid på tvers av helseregioner og kommuner, gjerne med internasjonalt samarbeid som basis, og programmet vil prioritere nasjonal og tverrfaglig kompetanse- og nettverksbygging for å ivareta dette.

• Søknadsfristen er 13. februar 2013 kl. 13:00

Publisert 18. des. 2012 10:58