Ny PSI'er: Stein Andersson

Stein Andersson var nylig seksjonsleder ved Avdeling for nevropsykiatri og psykosomatisk medisin på Rikshospitalet. Forrige måned begynte han som førsteamanuensis i klinisk nevropsykologi ved PSI.

Foto: Lasse Moer/SV

Hva har du gjort?

Jeg ble utdannet psykolog i 1985 ved UiO og har hovedsakelig arbeidet med klinisk nevropsykologi; 12 år tilknyttet Sunnaas sykehus og nesten 10 år på Rikshospitalet. Innimellom klinisk arbeid har jeg gjort forskning på ulike nevropsykologiske områder med bruk av tradisjonell nevropsykologisk testmetodikk og elektrofysiologiske metoder (ERP).

Jeg ble Dr. philos. i 2000 på et arbeid om motivasjonstyrrelser/apati hos pasienter med ervervet hjerneskade, senere postdoktor ved Sunnaas sykehus og University of Wisconsin - Madison.

Senere års forskning har særlig fokusert på nevrokognitive funksjoner hos pasienter med affektive lidelser.

Hva skal du gjøre?

Ved siden av undervisning skal jeg videreføre påbegynte prosjekter innen nevrokognitive aspekter ved affektive lidelser og forhåpentlig starte nye prosjekter med utgangspunkt i PSI. Har en bistilling ved Rikshospitalet for å videreføre forskning jeg er involvert i der.

Hvem er Stein Andersson?

Han er bosatt på Nesodden (et kjent arnested for mange nevropsykologer), 54 år, gift og to barn. Mye av fritiden går med til å være lagleder for Nesoddens juniorjenter i fotball.

Publisert 7. sep. 2012 09:00 - Sist endret 11. sep. 2012 09:14