PSI ønsker flere mannlige psykologstudenter

For å øke andelen mannlige studenter ønsker PSI å prøve ut en ordning med tilleggspoeng for mannlige søkere til profesjonsstudiet i psykologi.

1/5. Den reelle fordelingen mellom gutter og jenter på profesjonsstudiet er 20 % menn og 80 % kvinner, eller 1/5. Bildet er tatt under mentordagen høsten 2011, hvorav gruppen på 10 studenter bestod av 2 gutter og 8 jenter. Foto: Svein Harald Milde.

– Kunnskapsdepartementet har åpnet for dette tiltaket og vi har takket ja til en prøveordning, men vi vil også supplere med andre offensive tiltak for å oppnå kjønnsbalanse blant psykologistudentene våre, sier instituttleder Kjetil Sundet.

Høringsuttalelse

PSI har sendt en høringsuttalelse i denne saken over til SV-fakultetet og fakultetsledelsen sender sin høringsuttalelse videre til UiO-ledelsen i disse dager.

Til tross for stor uenighet i saken, både i fakultetets ledergruppe og i fakultetsstyret, støtter SV PSIs innstilling i denne saken. Fakultetsledelsen skriver i sitt følgebrev til UiO-ledelsen at tilleggspoeng bare er ett av flere mulige tiltak.

En viktig forutsetning for SV-fakultetet er at dette må være en tidsbegrenset prøveordning som kun gjelder profesjonsstudiet i psykologi, og som ikke vil skape presedens for andre studieprogrammer.

Kjønnsubalanse

Bakgrunnen for forslaget er en vedvarende ubalanse mellom mannlige og kvinnelige studenter som tar profesjonsstudiet i psykologi.

• Tendensen er fallende, færre og færre menn får tilbud

• Ubalansen forsterkes av at en større andel mannlige søkere takker nei til studieplassen enn de kvinnelige

• Ved opptaket høsten 2011 fikk ca 30 % menn og 70 % kvinner tilbud om opptak til psykologistudiet

• Høsten 2011 begynte 80 % kvinner og 20 % menn

Til SV-fakultetet varslet PSI i januar 2011 at man ”anerkjenner at mangelen på mannlige psykologer vil bli et problem og ønsker en bedre utredning av problemstillingen”.

De andre helseprofesjonene har meldt inn tilsvarende ønsker.

Utredning

Etter ønske fra Odontologisk, Medisinsk og Samfunnsvitenskapelig fakultet utredet en arbeidsgruppe ved UiO, ledet av førsteamanuensis Anne Kari Torgalsbøen fra PSI, spørsmålet om tilleggspoeng for underrepresentert kjønn ved opptak til helseprofesjonsutdanningene.

Gruppen leverte sin rapport i fjor høst.

Rapporten anbefaler kjønnspoeng på opptil 2 tilleggspoeng for mannlige studenter. Ifølge rapporten vil dette trolig skape en 40/60-balanse mellom menn og kvinner.

– Jeg hadde ønsket en åpen diskusjon innad på instituttet om rapportens forslag til tiltak før styrebehandlingen. Fakultetets tidsfrist for uttalelse tillot ikke et åpent møte.

Skal tiltakene lykkes, forutsetter det bred oppslutning. Går Fakultetet videre med forslagene, tar vi diskusjonen om implementering i etterkant, sier instituttleder Sundet.

Andre tiltak

PSI støtter også andre tiltak som kan bidra til å rekruttere flere menn til profesjonsstudiet i psykologi, heriblant:

• Undersøke hvordan studieprogrammet oppfattes i målgruppen og blant rådgivere i videregående skole

• Spre kjennskap til studieprogrammene og motivere det underrepresenterte kjønn til å begynne på studiet

• Revidere studieprogrambeskrivelser på uio.no og i Studiekatalogen

• Representasjon på utdanningsmesser

• Arrangementer

• Kunnskapsbyggende tiltak rettet mot rådgivere i videregående skole

• Benytte rådgiverdagen under ”Åpen dag” for å informere om helsefagenes profesjonsutdanninger

Av informasjonsrådgiver Svein Harald Milde
Publisert 6. mars 2012 14:42 - Sist endret 29. okt. 2018 09:41