Emeritisus over femtiårsjubilanten

Det ble et tilbakeblikk på hele SV-historien da fakultetet takket av ni av sine ferske pensjonister på forrige ukes emeritimiddag.

PSIs emeritrio. F.v. Anne Mari Torgersen, Ellen Hartmann og Knut Hagtvedt.

Sist onsdag ble nyslåtte emeritier ved SV-fakultetet takket av under den tradisjonsrike emeritimiddagen i Vitenskapsakademiet. Foruten emeritier med følge deltar også fakultetsledelse, instituttledelse og en representant fra rektoratet på middagen.

I år var hele ni emeritier fra fire av fakultetets institutter til stede.

Lang historie

Dekan Fanny Duckert trakk i sin åpningshilsen linjer til fakultetets forestående 50-årsjubileum og pekte på at flere av de som nå blir pensjonister har fulgt SV-fakultetet gjennom alle de årene fakultetet har eksistert – først som studenter og senere som forskere.

Instituttlederne på de aktuelle instituttene hadde finkjemmet emeritienes tykke personalmapper og kunne i sine taler gjøre rede for lange og innholdsrike akademiske karrierer til forskere som har satt sitt preg på samfunnsvitenskapelig forskning i mange år.

Flere av instituttene takker blant annet av noen av sine sterkeste tallknusere og metodeekspertise. Både ISV, ØI og PSI har i år kjente navn blant sine nyslåtte emeritier.

Gode ordninger

Ottar Hellevik hilste på vegne av de ni emeritiene og takket blant annet for de gode ordningene emeritiene ved SV-fakultetet har.

- For mange av oss er det å bli pensjonist bare et spørsmål om hvor man får lønnen sin fra. VI kan fortsette å gjøre det samme som før og det er en plass til oss på instituttet. Vi er en privilegert gruppe, sa Hellevik.

Emeritikullet 2013. F.v. Knut Hagtvedt (PSI), Harald Erik Goldstein (ØI), Tore Schweder (ØI), Anne Mari Torgersen (PSI), Aanund Hylland (ØI), Ottar Hellevik (ISV), Tore Hansen (ISV), Ragnvald Kalleberg (ISS) og foran står Ellen Hartmann (PSI). Foto: Birgitte Bøgh Olsen

Av Birgitte Bøgh-Olsen
Publisert 28. aug. 2013 13:17