Flere millioner til LCBC

Kristine Walhovd og Anders Fjell har innkassert hver sin forskningsbevilgning på vegne av Senter for Livsløpsendringer i hjerne og kognisjon (LCBC).

Fra venstre: Senterleder og professor Kristine B. Walhovd, professor René Westerhausen og professor Anders M. Fjell i LCBC. Foto: Svein H. Milde

Walhovd har fått innvilget 4.5 millioner kroner fordelt over tre år fra NFR, for å styrke internasjonalt samarbeid med fremragende partnere i Toronto, og Fjell får 6.5 millioner fra Nasjonalforeningen for folkehelsen. Sammenregnet blir det 11 millioner mer til LCBC-forskning fremover.

Kanadisk partner

– Dette er veldig gøy og betyr at vi kan styrke samarbeidet med viktige partnere for oss. Partnerskapet vil utveksle kunnskap og kompetanse gjennom forskning og utdanning, da gruppene utfyller hverandre på sentrale områder, kommenterer Walhovd.

Hun har fått pengene fra Forskningsrådets program for Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART). Tittel på prosjektet er “The Oslo-Toronto Alliance in Lifespan Changes in Brain and Cognition”.

– Samarbeidet vil muliggjøre empiriske og teoretiske fremskritt i forståelsen av hvordan hjernen og vår kognisjon utvikler seg gjennom livsløpet, sier Walhovd.

– Prosjektet vil bidra til å vise hvilke biomarkører som påvirker kognitiv funksjon og mental helse i et livsløpsperspektiv, samt hvilke ernærings- eller helserelaterte faktorer vi bør fokusere på i forebygging og behandling gjennom livet, fortsetter hun.

Forskningsmiljøene, som blir partnere med LCBC, er Universitetet i Toronto, the Rotman Research Institute og the Research Institute at the Hospital for Sick Children in Toronto.

Søvnens betydning

TV-aksjonen i 2013 gikk til Nasjonalforeningen for folkehelsen. Givergleden var stor og den frivillige organisasjonen fikk inn rundt 230 millioner kroner til demensforskning. Disse pengene har blitt fordelt over to tildelingsrunder i Nasjonalforeningens Demensforskningsprogram. Anders Fjell mottok midler første gang og er den eneste prosjektlederen som har mottatt midler i begge rundene. Prosjektet undersøker  biomarkører for Alzheimers sykdom.

– Hvis vi skal ha håp om å bremse sykdomsutviklingen må vi forstå mekanismene i hjernen som gir kognitiv svikt, og vi må kunne se de første tegnene før symptomene har blitt for alvorlige.

– Derfor er vi svært glade for at prosjektet kan forlenges og utdypes, sier Anders Fjell.

Tittel på prosjektet er “New biomarkers for early detection of AD: Epigenetic mechanisms and the role of sleep”.

En av faktorene Fjell vil se nærmere på i videreføringen av prosjektet er søvnens betydning for Alzheimers sykdom.

– Er det en sammenheng mellom søvnproblemer og tidlige symptomer på Alzheimers sykdom? Det er problemstillinger vi vil jobbe videre med her, avslutter han.

Tidligere i PSI-nytt

Jubel for storbevilgning fra EU