PSI har fått ny klimarapport

Noen av de overordnede tiltakene som foreslås i rapporten er å styrke forskning og undervisning på klima, miljø og bærekraft, samt formidling av klimaforskning fra ansatte og studenter ved PSI.

Bildet kan inneholde: sky, himmel, stemning, på dagtid, anlegg.

PSIs klimautvalg har lansert en ny klimarapport til instituttet. Utvalget ble nedsatt i februar 2020 for å utrede tiltak som kan gjøre instituttet grønnere gjennom forskning, undervisning, og internasjonalt samarbeid.

– Vi hadde seks gode fellesmøter over Zoom, arbeid i individuelle subgrupper og diskusjon over mail, sier utvalgets leder, førsteamanuensis Nikolai Olavi Czajkowski i Avdeling for metode, arbeids-, kultur- og sosialpsykologi (MAKS).

Nikolai Czajkowski har ledet PSIs klimautvalg.

Styrke klimaforskning og -undervisning

I rapporten foreslår utvalget følgende når det gjelder å styrke undervisningen om klima-, miljø- og økopsykologi:

• Det bør opprettes valgfrie laveregradsemner med fokus på klima-, miljø- og økopsykologi
  • Responsen fra studentene på nye emner i klima-, miljø- og økopsykologi kan gi PSI grunnlag for å vurdere et mulig bachelorløp
    • Utvalget støtter at et slikt tverrfaglig løp bør involvere andre samfunnsvitenskapelige fag, som statsvitenskap, økonomi, og samfunnsgeografi
  • En «grønn tråd» bør veves inn i profesjonsforberedende og forebyggende emners del av profesjonsstudiet

Når det gjelder å styrke forskningen på klima og miljøpsykologi ved PSI anbefaler utvalget følgende:

• Utlysning av en fast vitenskapelig stilling i klima-, miljø- og økopsykologi
  • Holde et internseminar på PSI om klima, med både interne og eksterne foredragsholdere
  • Anvendte og eksternt rettede studentdrevne forskningsprosjekter bør fremmes gjennom øremerkede midler, samt at det bør etableres samarbeid med eksterne aktører
  • Et møtepunkt mellom studenter og eksterne partnere bør opprettes, for eksempel i form av en karrieredag

Formidling av klimaforskning

I tillegg foreslår utvalget at PSI i større grad bør fremheve klimarelaterte mediesaker med ansatte og studenter ved instituttet, og stimulere til at fagpsykologiske bidrag til klimautfordringene formidles bredt.

I løpet av høsten ønsker utvalget å gjennomføre en fokusgruppe for å kartlegge hvordan studentene vil at undervisningen i klima-, miljø- og økopsykologi skal bli. Svarene kan gi innspill på hvordan PSI bør bidra til å møte klimatrusselen.

– Vi erkjenner at studentenes synspunkter på klimaundervisningen mangler i denne rapporten. Det er synd de ikke har hatt anledning til å gi direkte innspill. Derfor ønsker vi å involvere dem også, avslutter Czajkowski.

Rapporten ble presentert under et eget klimaseminar på PSI, der også gjesteforeleserne Knut Ivar Karevold og Sigrid Møyner Hole bidro med innlegg.

Last ned rapporten (pdf)

Utvalget har bestått av

• Nikolai Czajkowski, førsteamanuensis, Metode, arbeids-, kultur- og sosialpsykologi (MAKS)

• Adam Njå, studentrepresentant, profesjon