Hyllet som årets yngre UiO-forsker

Forsker Daniel Quintana ved Psykologisk institutt mottok UiOs Pris for yngre forskere for sin forskning på hormonet oxytocin og dets betydning for fysisk og mental helse.

Bildet kan inneholde: dressbukse, underholdning, scenekunst, slips, formelt antrekk.

Universitetet i Oslo feiret sin 211-årsdag med kreering av 15 æresdoktorer, utdeling av priser og H.M. Kongens gullmedalje, taler og musikk i Universitetets aula. Her får forsker ved Psykologisk institutt, Daniel Quintana, UiOs pris for yngre forskere. Foto: Jarli & Jordan/UiO

– Det finnes mange unge fremragende forskere på universitetet, så det er veldig moro og en ære å få denne prisen. Jeg er heldig som får lede et flott team av stipendiater, som bruker forskjellige forskningsmetoder for å undersøke hvilken rolle oxytocin spiller for vår helse og velvære.

Internasjonalt anerkjent

– Denne anerkjennelsen kommer også som et resultat av hardt arbeid lagt ned både av teamet og våre samarbeidende forskningsmiljøer ved PSI, NORMENT og K.G. Jebsen-senter for utviklingsforstyrrelser, sier den glade prisvinneren.

Den gjeve prisen mottok han under UiOs Årsfest 2. september. Til tross for at prisen i år gikk til forskere i medisin og naturvitenskap er Quintana ansatt ved PSI og SV-fakultetet. «Han er en ung og allerede internasjonalt anerkjent forsker i et tverrfaglig forskningsfelt innenfor sosial nevrovitenskap, biologisk psykologi og psykiatri», står det blant annet på prisens nettside.

Nylig mottok Quintana også en internasjonal pris for sin forskning; Dirk Hellhammer Award (2022) av The International Society for Psychoneuroendocrinology (ISPNE).

Sosialt hormon?

Quintana forsker på hormonet oxytocin, om det blant annet kan bedre sosial kompetanse og samtidig brukes terapeutisk til å minske sosial dysfunksjon, for eksempel hos personer med autisme.

Se video laget av Universitetet i Oslo, der Quintana forteller om hva han forsker på, hvorfor han gjør det og hva denne prisen betyr for ham.

Av Svein Harald Milde
Publisert 6. sep. 2022 10:03 - Sist endret 15. apr. 2024 21:05