Fokusgrupper på profesjonsstudiet. Hva sier gutta?

Det finnes ingen lettvint vei til profesjonsstudiet, viser fokusgruppeundersøkelsen. PSIs mannlige profesjonsstudenter svarer sprikende og sammensatt.

Vitnemålsutdeling på profesjonsstudiet høsten 2013. Bildet viser dagens utfordringer: To nye mannlige psykologer mot 20 kvinnelige. Totalt ble 7 mannlige studenter av 32 i dette kullet uteksaminert.

Som tidligere omtalt i PSI-nytt har instituttet og fakultetet mottatt likestillingsmidler fra sentralt hold, for å finne og prøve ut mer aktive rekrutteringstiltak, for å bidra til å motvirke en for skjev kjønnsfordeling på profesjonsprogrammet.

Spurte våre egne

Vi opprettet et delprosjekt, i 2013, med fokusgrupper bestående av mannlige profesjonsstudenter, som skulle hjelpe oss å besvare hovedspørsmålene:

• Hvordan gikk det til at du bestemte deg for å søke profesjonsprogrammet?

• Hva tror du vi som institusjon kan gjøre for å tiltrekke oss flinke mannlige søkere som kan konkurrere seg inn på profesjonsprogrammet?

Fokusgruppene ble ledet av Agnes Andenæs og Peder Kjøs, og resultatene er nå klare.

Arbeidet ble presentert i et lunsjmøte den 18. mars. Interessen i staben var svært høy og det ble en engasjerende diskusjon etterpå.

Mange veier til psykologi

Resultatene fra gruppene er spennende, men også litt nedslående. Grunnene til at våre mannlige studenter har endt opp på psykologistudiet er temmelig sammensatte. Det finnes åpenbart ingen mirakelkur for å tiltrekke seg disse søkerne.

I populærkulturen finnes det både barrierer og kulturelle forbilder. Det er i svært liten grad noen oppfatning om at psykologi er et kvinneyrke. Et for sterkt teknofokus i rekrutteringen kan virke mot sin hensikt fordi det ikke reflekterer innholdet i studiet godt nok.

Rådene vi får av mannfolkene i vårt rekrutteringsarbeid er å fortsette med arbeidet på skolene både mot elever og lærere for å spre bevisstheten om studiet på denne arenaen. Videre er det å fokusere på bredden og mulighetene faget og studier i psykologi byr på.

Status etter to år

Instituttet bygger videre på disse innsiktene i sitt aktive rekrutteringsarbeid, det blir også nyttig bakgrunnsinformasjon når det etter opptaket den 15. april skal gjøres opp status for rekrutteringsarbeidet to år etter at rektoratet sa nei til tilleggspoeng.

Andenæs og Kjøs planlegger på sin side også å arbeide videre med sine funn og knytte det til andre studier av utdanningsvalg slik at også andre miljøer kan nyttiggjøre seg funnene. Vi venter spent på fortsettelsen!

Av Jørund Støre Bergrem
Publisert 2. apr. 2014 08:30 - Sist endret 8. des. 2015 09:47