English version of this page

Masterveiledning

Tidsforløp

Studenter tas normalt opp til et 2-årig studieløp, de starter i midten av august ett år og skal levere sin masteroppgave 15. mai to år etter.

En del studenter har deltidsstudier og noen også permisjon, så i praksis vil de ha noe forskjellig tid fra start til slutt. Fortsettelsen beskriver hva som må gjøres i de enkelte semestrene studenten skal veiledes.

Før opptak

Potensielle søkere spør etter mulige oppgaver. Legg inn dine mulige prosjekter eller temaer på vår nettside Mulige masteroppgaver slik at de får se hva du kan tilby. Husk å deaktivere prosjekter som ikke er aktuelle lenger.

Masterprogrammene arrangerer møter mellom studenter og studieretningene. Snakk med kontaktpersonen for studieretningen(e) som er aktuell(e) for deg, slik at ditt område blir representert.

Første semester

Studenten får tilbud om opptak til studiet i midten av juli og blir i utgangspunktet informert om muligheter av studieretningens kontaktperson medio august. Vær aktiv og delta på møter i din studieretning slik at studentene får sett det vi har å tilby av prosjekter.

Studentene skal skrive en masteravtale og levere til studieadministrasjonen innen 1. desember. * De blir oppfordret til å ta kontakt med alle potensielle veiledere for å finne noen som har et prosjekt som passer for dem så tidlig som mulig dette semesteret. Om det ikke passer tidsmessig for deg, anbefal en kollega som du vet har tid eller avtal tid på et senere tidspunkt. Unngå at studenten blir sendt i ring blant dere.

Masteravtalen skal inneholde en prosjektbeskrivelse med en kort beskrivelse av oppgavens mål, omfang, problemstilling, foreløpig tittel, hvilke metoder som tenkes benyttet og fremdriftsplan med milepeler per semester skal vedlegges søknaden på eget ark. Prosjektbeskrivelsen skrives av studenten. Veileder stiller som intervjuobjekt for at studenten skal få riktig kunnskap om prosjektet. Beskrivelsen skal underskrives av hovedveileder og student. Erfaringsmessig trenger studenten noe tid til å gjøre prosjektet til sitt så her anbefales det å starte tidlig, gjerne midt i semesteret. Studenter kan ikke samarbeide om oppgaver ved Fysisk institutt, prosjektbeskrivelser som er generiske eller like vil derfor sendes tilbake til student og veileder for å endres.

Programrådene krever at masterprosjektet leveres samtidig med masteravtalen og avtalen godkjennes ikke uten at prosjektbeskrivelsen er komplett. Dersom dere finner at dere må gjøre en endring av prosjektet når det er godkjent, så kan dere sende en revidert beskrivelse. Ved store endringer av prosjektet må det godkjennes på nytt.

Om studenten har et spesialpensum i sitt teoretiske pensum, så er det du som går god for at dette kan erstatte ordinære emner.

* Studenter som har gjennomført minst 20 studiepoeng av sitt teoretisk pensum før opptak til masterprogrammet må levere sin masteravtale og prosjektbeskrivelse innen 1. september. Dette vil føre til større tidspress med å finne emner og prosjekt. Student og veileder bes om å ha god kommunikasjon med studieadministrasjonen.

Semesteret før studenten begynner på sitt masterprosjekt

Sjekk at ressursene som trengs er på plass for å begynne på masterprosjektet. Dette vil typisk kunne være forskningsartikler, teknisk utstyr, infrastruktur, måledata. Dersom det er forsinkelser i eventuelle leveranser av utstyr så bør dere se om dette fører til forsinkelser i masterprosjektet og gjøre videre vurderinger. Kontakt programkoordinator for avklaring av hva som er mulig.

Nest siste semester

Dette er siste semester studenten normalt kan gjennomføre emner og spesialpensum i henhold til regelverket. Dersom din student har gjenværende emner må dere kontakte programkoordinator for avklaring.

Siste semester

Studentene får innleveringsdato for masterprosjektet så snart masteravtalen er godkjent. De får beskjed om å informere veiledere om denne datoen. Ved søknad om deltid eller permisjon får de også beskjed om å dele ny dato med dere.

Som veileder må du sørge for å holde deg oppdatert på gjeldende rutiner for gjennomføring av mastereksamen. Dette innebærer blant annet å avtale dato for eksamen med ekstern sensor og student, men også å kommunisere med studieadministrasjonen om avvikling av eksamen.

Kva forventar vi av rettleiarane?

Publisert 18. okt. 2019 09:00 - Sist endret 25. nov. 2022 15:56