Anders Fjell får 18 millioner fra EU

Professoren høster sitt andre prestisjestipend fra EU. I Norge har bare tre personer klart dette før ham, og det er ingen hvem som helst.

Psykologiprofessor Anders Martin Fjell får EU-penger til å drive hukommelsesforskning i verdensklasse. Foto: Svein Harald Milde, UiO

Professor Anders Fjell ved Senter for Livsløpsendringer i hjerne og kognisjon (LCBC) ved PSI får 18 millioner kroner over fem år fra Det europeiske forskningsrådet (ERC).

Konsolidering av minner

Pengene skal han bruke på å drive hjerneforskning i verdensklasse, nærmere bestemt hvordan minner fester seg i hjernen, også kalt konsolidering, og hvorfor vi blir dårligere til å holde på minnene våre med alderen.

Hva skjer med minnene våre når vi blir eldre? Hvilke hjernemekanismer er ansvarlige for at minnene fester seg i hukommelsen, om de visner eller blir husket, og hvordan? Dette er problemstillinger Fjell skal jobbe med i prosjektet.

– Dette er utrolig gøy, for det betyr at vi kan jobbe med et langsiktig prosjekt som vil finne ut hvordan minner fester seg, konsolideres, i hjernen, sier han.

Konsolideringsmidler

ERC er et forskningsprogram satt opp av EU, og sørger for langsiktig finansiering innenfor alle fagfelt.

Det er andre gangen Fjell får et slikt stipend fra EU. For tiden er han i sluttfasen av forskningsstøtten han har fått for årene 2012–2017. Det var et såkalt ERC Starting Grant, det vil si stipend for yngre forskere.

Det nye stipendet for årene 2017–2022 er et steg opp til såkalt ERC Consolidator Grant. Dette er betegnet som stipend for viderekomne. Med avsluttende Starting Grant og påtroppende Consolidator Grant har Anders Fjell fått EU-finansiering til å forske på hukommelsen vår i tilsammen ti år.

— Dette er langsiktige midler som gir muligheten til å jobbe konsentrert med de samme temaene over flere år. Konkurransen om stipendene er hard, og det er gøy å få også fordi prosjektsøknadene blir evaluert av internasjonale eksperter som gir omfattende tilbakemeldinger, sier han.

Mye av pengene vil gå med til å lønne andre forskere som skal arbeide sammen med Fjell.

Celebert selskap

I Norge er det bare nobelprisvinner i medisin, Edvard Moser ved NTNU i Trondheim, Bård Harstad ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet, UiO, og Kenneth Hugdahl ved Psykologisk fakultet, UiB, som har fått slik forskningsstøtte fra EU-programmet to ganger.

Mosers og Hugdahls forskningsstøtte har i tillegg vært på nivå tre, i toppen innenfor ERC-systemet, ved at de er ERC Advanced Grants.

Nåløyet er meget trangt for å få forskningsstøtte på dette nivået. I den nylig avsluttede tildelingsrunden med oppstart i 2017 var det bare tre norske akademikere som fikk ERC-støtte på midterste hylle, det vil si for viderekomne forskere (Consolidator Grant).

Til sammenligning har våre naboer i Sverige, Danmark og Finland henholdsvis 8, 7 og 7 vinnere i årets tildeling av ERC’s Consolidator Grant.

Helt på toppen

Instituttleder Pål Kraft. Foto: Lasse Moer/ UiO

Instituttleder Pål Kraft er stolt over suksessen til Anders Fjell, Kristine Walhovd og LCBC-gruppen i år.

– Anders har etablert seg i verdenstoppen blant hjerneforskere på hukommelse og utvikling av Alzheimers sykdom.

– Det er helt fantastisk hva Anders, Kristine, René og resten av LCBC-gjengen har oppnådd i år og tidligere. De pusher forskningsfronten og de er her på PSI. Det er vi stolte av, skryter Kraft.

I fjor ble LCBC både anerkjent som verdensledende forskningsgruppe og toppforskere. I år har Anders Fjell nettopp fått beskjed om at han mottar FRIPRO-midler fra Forskningsrådet innenfor FRIMEDBIO-programmet, i tillegg til Consolidator Grant fra EU. Tidligere i høst fikk han penger fra Najonalforeningen for folkehelsen i andre runde av TV-aksjonsmidlene fra 2013.

Hans makker, senterleder Kristine Walhovd, er ikke snauere enn at hun innkasserte en stor pott fra EUs forskningsprogram Horisont 2020 i sommer, samt INTPART-midler fra Forskningsrådet i høst.

Tidligere i PSI-nytt

Flere millioner til LCBC

Lenker

ERC Consolidator Grants: €605 million from Brussels to 314 ambitious researchers (Press release in pdf)