Skal brande Norden

Førsteamanuensis Inger Skjelsbæk leder samfunnsdelen i det tverrfaglige prosjektet Nordic Branding, som nylig mottok finansiering av UiO-satsingen Norden.

Prosjektet tar for seg de nordiske landenes tiltak for å markedsføre seg selv og sin egenart.

Samfunnsansvar

– Vi vil undersøke hva de nordiske landene kan sies å ha felles med hensyn til politikk, internasjonalt engasjement, samfunnsformer, verdier og kultur, samt hvordan de markedsfører seg selv i en internasjonal kontekst. Vi er også opptatte av hvordan merkevaren Norden konstrueres og brukes, sier Skjelsbæk.

Hun vil lede samfunnsdelen i prosjektet med særlig fokus på demokratiutfordringer.

– Tildelingen fra UiO:Norden-styret betyr at PSI styrkes med én PhD, og at PSI får to nye toere tilknyttet avdelingen, sier Skjelsbæk.

Toerne blir Torunn Tryggestad, direktør for Center on Gender, Peace and Security på Institutt for Fredsforskning (PRIO) og Ann Towns som er førsteamanuensis ved Statsvetenskapliga Institutionen ved Universitetet i Gøteborg.

I tillegg er Knut Inge Fostervold og Espen Røysamb fra PSI tilknyttet prosjektet og vil delta på konferanser og workshops hvor nordiske dimensjoner ved deres pågående forskning vil bli sentralt.

Nordiskhet

Forskningsgruppen Nordic Branding ledes av Malcolm Langford i samarbeid med en kjernegruppe bestående av Sidsel Roaldkvam, Inger Skjelsbæk og Véronique Pouillard.

De skal blant annet undersøke "nordiskhet" (Nordicity) ved hjelp av perspektiver og begreper knyttet til nasjonal og regional merkevarebygging.

Prosjektet vil særlig fokusere på promoteringen av forskjellige kjente nordiske modeller, som sosial humanitarisme, likestilling, sosialdemokrati, rettigheter og miljø, samt hvordan dette brukes politisk.

Prosjektet starter i januar 2017 og varer til 2019.

Lenker

To nye forskningsgrupper fra januar 2017