Rutinebeskrivelse for kvalitetssystemet for utdanningsvirksomheten ved Det odontologiske fakultet

Kvalitetssystemet skal bidra til høy kvalitet på UiOs utdanninger, til et godt lærings- og arbeidsmiljø for studenter, ph.d.-kandidater og ansatte samt til at samfunnet kan ha tillit til kandidatenes kompetanse.

Systemet skal sikre jevnlige vurderinger av kvalitet og forbedringstiltak både i enkeltutdanninger og i utdanningsvirksomheten som helhet. Systemet skal fremme erfaringsdeling og spredning av god praksis.

Kvalitetsarbeidet er tilpasset lokale forhold ved fakultetet og har til hensikt å koble utdanning og forskning, utnytte faglig bredde og ta kunnskap i bruk. Arbeidet tar utgangspunkt i faglige behov, fakultetets organisering og studieprogrammenes ulike nivåer.

Rutinebeskrivelsen er i tråd med felles rammer i revidert versjon av den sentrale systembeskrivelsen godkjent av universitetsstyret i desember 2020. Rutinebeskrivelsen er godkjent av dekan Tiril Willumsen i 25. mai 2021.
 

1. Om rutinebeskrivelsen

Rutinebeskrivelsen er en viktig del av kvalitetssystemet. Beskrivelsen angir hvordan aktivitetene gjennomføres, hvem som er ansvarlig for gjennomføringen, hvilke formelle fora som behandler resultatene og hvem som er ansvarlige (rolleavklaring) for oppfølgingen av resultatene

Se separat punkt for mandater/funksjonsbeskrivelser for utdanningslederroller og formelle organer for utdanningskvalitet som viser ansvaret for gjennomføring og oppfølging av de enkelte aktivitetene i kvalitetssystemet.

2. Rapportering om studiekvalitet og kvalitetsarbeid

Resultatene fra emne- og programevalueringer rapporteres regelmessig inn til Program-utvalget for studier og studieprogram (PSS) og Programutvalget for forskning og forsker-utdanning (PFF).
Fakultetet rapporterer studiekvalitet og kvalitetsarbeid i tertialrapportene.

  • Ansvarlig for utførelse: Dekanen/fakultetssekretariatet
  • Ansvarlig for oppfølging: Dekanen

Resultatene fra emne- og programevalueringer inngår ikke direkte i virksomhets-rapporteringen, men utgjør en del av kunnskapsbasen som fakultetet og underliggende enheter bruker i rapporteringen.

3. Informasjon om kvalitetssystemet

Informasjon om kvalitetssystemet finner man ved fakultetets for ansatte-sider. Fakultetets evalueringsrapporter som egner seg for nettpublisering finnes på de respektive programsidene.

  • Ansvarlig redaktør: Studiedekan
  • Ansvarlig for vedlikehold av nettsidene: Fakultetssekretariatet

Henvendelser som har med kvalitetssystemet å gjøre kan rettes til postmottak@odont.uio.no

4. Roller og ansvar i kvalitetsarbeidet

 

ROLLE:

ANSVARSFELT:

Utdanningsleder på fakultetsnivå

Prodekan og visedekan for studier, visedekan for forskning

Forvaltning.
Utvikling og koordinering av helheten i ODs programportefølje.
Være pådriver for ODs kvalitetsarbeid.

Utdanningsleder på instituttnivå

Instituttleder og fagledere ved IKO.
Instituttleder ved IOB.

Et overordnet og koordinerende ansvar for alle programmer og emner ved instituttet.
Ansvar for rolleutøvelsen i og oppfølging av Kvalitetssystemet.

Programutvalg og programleder

Dekaner og modul-/semesterutvalgsledere

Gjennomføring og videreutvikling av programmet.
Sikre helhet og sammenheng.
Forbedringsbehov og iverksetting av tiltak.
Formidle evalueringsresultater til studenter/ph.d.-kandidater.

Emne-/fag-/spesialitet-eier

Dekanatet

Ansvarlig enhet for et emne/spesialiteten

Fagansvarlig

Fagledere

Gjennomføring, kvalitetssikring og videreutvikling av fagområdet/emnet.
Forbedringsbehov og iverksetting av tiltak.
Formidle evalueringsresultater til studenter/ph.d.-kandidater.

Spesialistutdanningene

Fagledere

Det enkelte fagområdes programplan.
Forbedringsbehov og iverksetting av tiltak.

Studenter og ph.d.-kandidater.

Studenter og ph.d.-kandidater
 

Deltar i evalueringer.
Representasjon i kollegiale organer og komiteer.
Deltar i studentdemokratiet og studentorganene på alle nivåer.

5. Organer viktige for kvalitetsarbeidet

 

ARENA:

FUNKSJON:

ANSVAR og ROLLE:

Felles kollegiale organer

Utdanningskomiteen

Rådgivende organer. Årlige bilaterale møter.

Bindeledd mellom faglig og administrativ linje.

Bidrar til utvikling av kvalitet og realisering av utdanningenes ambisjoner

Diskusjonsarenaer for aktørene

Studiedekaner

Forum for forskningsdekaner

Forskningsdekan

Læringsmiljøutvalget 

Studiedekaner og Studieadministrasjonen

Fakultets- og instituttnivå

Ledermøter

Kontakt mellom dekanat, fagledere, instituttledere og fakultetsadministrasjon.

Dekaner og instituttledere ved IKO og IOB

Programutvalg for studier og studieprogram - PSS

Kontakt mellom dekanat, modul-/semesterutvalgsledere og studenter. Sørge for at oversikten er tilgjengelig på fakultetets nettsider. Strategiske diskusjoner om utdanningskvalitet mellom studieledelse og studenter/ph.d-kandidater

Studiedekaner og studieadministrasjonen

Programutvalget for forskning og forskerutdanning - PFF

Forskningsdekan og Forsknings-administrasjonen

Modul-/semesterutvalgs-møter

 

Modul-/semesterutvalgsledere

 

Fagledermøter

Kontakt mellom instituttleder og fagledere/-miljøer

Instituttleder

Kontaktmøter

 

Instituttledere IKO og IOB

    6. Kunnskapsgrunnlag og kvalitetssikring - evaluering

    For planlegging og forhåndsevaluering ved godkjenning og oppretting av nye studietilbud – se Sentrale prosedyrer for godkjenning ved oppretting av nye studietilbud.
    Verktøykasse for studentevaluering: Verktøykasse for studentevaluering - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)

    Spørreskjema (norsk og engelsk versjon) er gjort tilgjengelig for evaluering av undervisning som ledd i egenutvikling.

    6.1. Emne- og programbeskrivelser

    Emne- og programbeskrivelser gjennomgås jevnlig og i tråd med årlig syklus for studieinformasjon. Gjennomgangen skal sikre dialog og tilbakemelding underveis, løpende videreutvikling av emnet og fungerer som et «barometer» på studentens trivsel og læring. Evalueringene gjennomføres muntlig individuelt (samtaler) eller i grupper (kullmøter og andre møter), samt skriftlig med egne skjemaer tilpasset emnets innhold. UiO utvikler en ny nettskjema-løsning i 2024.


    I underveisevalueringen av emner vurderes:
    - sammenhengen mellom emnets læringsutbytte og undervisningsformer og -organisering
    - emnets læringsmiljø

    - studentenes arbeidsinnsats og aktivisering


    I tillegg kan det vurderes utført en sammenligning fra år til år, eventuelt en sammenligning mellom fagavdelingene.

    7. Rapportering

    Modul-/semesterutvalgene rapporterer til PSS om studiekvalitet og kvalitetsarbeid for egen modul eller emne hvert semester. Semesterutvalgsleder sammenfatter viktigste funnene, eventuelle utførte eller planlagte tiltak og en vurdering av forbedringer av emnet i en emnerapport. Oppsummeringen gjøres tilgjengelig for emneeier (dekaner), medlemmene av PSS og studentene/ph.d-kandidatene som har deltatt. Resultatene fra evalueringen følges opp av emneansvarlig med støtte fra fagmiljøet og emneeier, men inngår også i den jevnlige videreutviklingen av utdanningsporteføljen.

    • Frist for innsending av rapport: november for høstsemesteret og april for vårsemesteret
    • Ansvarlig for utførelse: Modul-/semesterutvalgsleder.

    Fakultetet utarbeider deretter en felles årsrapport for programmet med utgangspunkt i modul-/semesterledernes rapporter.

    • Ansvarlig for utførelse: Studiedekan

    Alternative maler:
    - Åpen muntlig midtsemesterevaluering –mal

    - Skriftlig midtsemesterevaluering – mal

    Behov for tiltak:
    Dersom evalueringene avdekker forhold som åpenbart trenger rask oppfølging, kan fakultetsledelsen initiere tiltak uavhengig av tilbakemelding fra modul- og semester-utvalgene. Ønskede tiltak som krever nye ressurser og/eller medvirkning fra andre nivåer/ enheter, må utvalgene presentere for fakultetet.

    • Ansvarlig for oppfølging av tiltak innenfor det enkelte semester: Modul-/semesterutvalgsleder.
    • Ansvarlig for tiltak som krever nye ressurser/medvirkning fra andre nivåer/enheter: Studiedekaner.

    8. Periodisk programevaluering

    Den periodiske programevalueringen, som består av en egenevaluering og en ekstern evaluering, gjennomføres innenfor en seksårsperiode i tråd med Felles rutine for periodisk programevaluering. Prodekan for studier og visedekaner for spesialistutdanning og forskning har ansvar for gjennomføring i samarbeid med programledelse og instituttledelse. Syklus:

    Periode

    Program

    Vår 2022

    • Ph.d.-programmet
    • Spesialistprogrammet

    Vår 2025

    • Masterprogrammet i odontologi
    • Bachelor i tannpleie

    Vår 2028

    • Ph.d.-programmet

    Vår 2031

    • Masterprogrammet i odontologi
    • Bachelor i tannpleie
    • Spesialistprogrammet


    Vedtak om å sette inn tiltak ved kvalitetssvikt fattes av fakultetsstyret når det gjelder strukturelle forhold ved studieprogrammene.

    Ansvar for tiltak og oppfølging som innebærer store inngrep i programmenes struktur og/eller krever nye ressurser:

    Fakultetsstyret

    Ansvar for tiltak og oppfølging som ikke innebærer store inngrep i programmenes struktur:

    Programledelse og instituttledelse

     

    9. Informasjon til studenter om evalueringene

    Generelt:
    - Studentene finner generell informasjon om studiekvalitet under studier.

    - Evalueringsresultater for modulen/emnet som er evaluert gjøres tilgjengelig på de respektive programsidene.

    - Resultater etter periodisk programevaluering presenteres i PSS og PFF.

    10. Videreutvikling av utdanningsvirksomheten

    PSS møtes inntil tre ganger i semesteret for å redegjøre for og diskutere prinsipielle og praktiske spørsmål som angår studieprogrammene som helhet.

     

    10.1. Studentinvolvering

    Fokus på involvering og investering i egen læring ivaretas gjennom jevnlige møter mellom studenter, dekaner og instituttledere. Fakultetets faglige ledelse har et ansvar for å legge forholdene til rette for at studentorganene kan ivareta sine oppgaver på en forutsigbar og profesjonell måte, og at dette er i tråd med UiOs retningslinjer for studentmedvirkning.

     

    10.2. Undersøkelser og analyser

    Undersøkelser av utdanningskvalitet og læringsmiljø utgjør et viktig supplement til kunnskapsgrunnlaget fra emne- og programevalueringer etc:

     

    FREKVENS

    ANSVAR

    Statistikk over karakterer/ vurderingsresultater

    Ved behov

    Modul-/semesterutvalgsleder

    Statistikk frafall

    Ved behov

    Modul-/semesterutvalgsleder

    Klagestatistikk (for eksempel FS-rapport 754.001)

    Ved behov

    Modul-/semesterutvalgsleder

    SIO: Studentenes helse- og trivselsundersøkelse - SHOT

    Om lag hvert 4. år

    Dekan

    NOKUTs studentundersøkelse: Studiebarometeret

    Årlig; 2. studieår bachelor, 2. og 5. studieår master

    Dekan

    KD/NIFU: Kandidatundersøkelsen

    Om lag annethvert år

    Dekan

    Avviksrapportering i klinisk praksis

    Løpende

    Instituttleder

    Internrevisjon – stikkprøver ift. gjennomføring og oppfølging av emneevaluering (nettskjema)

    Rullerer mellom emner

    Dekan

     

    10.3. Si fra-systemet


    Tilrettelegging for et godt fungerende digitalt varslingssystem for studenter og ph.d-kandidater/stipendiater ansatt ved fakultetet med hensyn til kritikkverdige sosiale og fysiske forhold ved fakultetet: Innmeldte saker til læringsmiljø-kontakten i Si fra systemet behandles i henhold til faste felles prosedyrer og rutiner.

    Saker av prinsipiell art meldes inn til læringsmiljøutvalget – LMU. Alle innmeldte saker inngår i fakultetenes årlige virksomhetsrapporter.

    11. Kollegial involvering, utvikling av læringsmiljø og samarbeid på tvers

    Ved alle ansettelser i fast vitenskapelig stilling ved UiO stilles det krav til pedagogisk basiskompetanse. UiO gir tilbud om opplæring for personale som mangler pedagogisk basiskompetanse, samt pedagogisk konsulenthjelp og kurs til hjelp i arbeidet med studiekvalitet. OD har implementert enkelte spesifikke aktiviteter for å øke studenters og ph.d.-kandidaters læring og sikre god utdanningsorganisering.

    Aktivitet

    Felles/ lokalt

    Formål

    Gjennomføring

    Ansvar

    Bli-kjent samtaler 1. studieår

    Lokalt

    Etablere tidlig relasjon, identifisere ev. tilretteleggingsbehov, hindre uønsket frafall.

    Kort individuell samtale mellom student og ansatt 1. sem bachelor og 5. sem master.

    Studiedekaner og fagledere

    Semestervise utviklingssamtaler

    Lokalt

    Åpenhet om faglig progresjon. Videre utvikling der student og ansatt deltar aktivt i planleggingen

    Individuell samtale mellom student og klinisk veileder

    Studiedekaner og fagledere

    Studentevalueringer

    Lokalt

    Gi undervisere  tilbakemeldinger om kvaliteten av forelesningene

    Samtaler mellom student og fakultetets representant

    Semesterstyreleder/studiedekan

    Åsgårdstrandkurset: Klinisk veiledning i odontologi

    Lokalt

    Brobygging mellom vitenskapelig ansattes universitetspedagogiske basiskompetanse og kvalitetsarbeid i klinisk veilederpraksis

    Nytilsatte kliniske veiledere og stipendiater gjennomfører kurset i løpet av første ansettelses år.

    IKO i samarbeid med IPED

    Veiledningsforum

    Lokalt

    Samarbeid mellom instruktører på tvers av IKO

    Jevnlige lunsjmøter i løpet av semesteret

    IKO

    12. Kvalitet i studieprogram

    Kvalitetsarbeid på studieprogramnivå skal: 

    • sikre at det tilbys oppdaterte og relevante studieprogram, med god progresjon, helhet og sammenheng, og som bidrar til at studentene og ph.d.-kandidatene oppnår læringsutbyttet for studieprogrammet
    • være basert på relevant forskning, sikre mangfoldskompetanse og være relevante for arbeidslivet. 
    • sikre at læringsmiljøet er helhetlig og inkluderende, og bidra til at studentene og ph.d.-kandidatene trives og lykkes med studiene. 
    • sikre at krav som er fastsatt i nasjonalt lov- og regelverk og lokalt ved UiO, er oppfylt.

    Bachelorprogrammet i tannpleie

    Masterprogrammet i odontologi

    Spesialistutdanningen

    Ph.d.-programmet

     

     

    Publisert 28. apr. 2021 13:58 - Sist endret 24. mars 2024 09:00