Ingen effekt av likestillingstiltakene

Det er fasiten etter at søkertallene fra Samordna opptak har blitt analysert. Dermed fortsetter trenden med færre mannlige psykologer.

Vårens nye profesjonsstudenter har en kjønnssammensetning på 24 % mannlige og 76 % kvinnelige studenter.

Kjønnssammensetningen på profesjonsstudiet skrumpet inn til skarve 20 % mannlige studenter, før instituttet mottok likestillingsmidler høsten 2012.

Mye gjort

Siden den gang har flere tiltak blitt iverksatt: Fokusgrupper blant mannlige studenter har blitt undersøkt, for å kartlegge hvorfor og når de bestemte seg for å søke profesjonsprogrammet. Mannlige førsteprioritetssøkere ble kontaktet på telefon sist sommer, i håp om å avklare eventuelle spørsmål fra de som ikke hadde bestemt seg ennå. Instituttet har vært ute på skolebesøk, og i fjor høst kom hundrevis av videregående elever til arrangementet Psykologilunsj under fakultetets jubileumsuke.

– Budskapet har vært å synliggjøre bredden og utfordringene psykologifaget har, samt vise at det fremdeles finnes flinke mannlige psykologer og undervisere i faget, sier studieleder Jørund Støre Bergrem.

Et likelydende budskap er formidlet på instituttets nettsider og i rekrutteringsvideoen produsert i vinter, vist nesten 2 000 ganger på YouTube før fristen til Samordna opptak utløp 15. april.

Mannefall

Nå foreligger søkertallene. Studieavdelingen har analysert søkermassen, for å se om tiltakene har virket, altså om flere menn har søkt psykologistudiene. Konklusjonen er at tiltakene ikke har hatt synlig effekt, verken på profesjonsstudiet, bachelor eller master.

– Det er ingen direkte effekt å spore i søkertallene. Det ville uansett vært vanskelig å måle, sier Bergrem.

– Tendensen har vært den samme de siste årene og det må nok mer lut til for å endre folkemeningen enn en beskjeden kampanje.

Han er likevel optimistisk og tror at det er mulig å påvirke folks inntrykk av psykologrollen på sikt.

Gir ikke opp

– Profileringstiltakene vi har valgt er utformet med tanke på å få til en dreining av hvordan psykologrollen oppfattes i befolkningen, særlig blant unge som er opptatt av spennende karrieremuligheter, sier han.

– Slike markedsføringstiltak tror vi må gjentas over tid. De har sjelden umiddelbar effekt, men vi kan kanskje gi et lite bidrag til hvordan våre studieprogram oppfattes.

Til tross for liten effekt på årets søkertall planlegger instituttet å søke nye likestillingsmidler neste år.

– Vi må holde trøkket oppe og søker også til neste år om likestillingsmidler. Da planlegger vi å arrangere en "guttedag" for flinke og faginteresserte gutter, etter modell av teknologifagene ved NTNU.

– Det er ressurskrevende og således avhengig av velvilje fra både likestillingsnemda og SV-fakultetet, nevner Bergrem.

Avviste kjønnspoeng

Høsten 2011 ledet førsteamanuensis Anne Kari Torgalsbøen ved PSI et utvalg som skulle se på kjønnspoeng som et tiltak for å jevne ut kvinnedominansen på psykologistudiet. Utvalget anbefalte kjønnspoeng i en rapport sendt til Universitetsledelsen, blant annet fordi jenter har et høyere karaktersnitt fra videregående og således stiller sterkere til studier med høye opptakskrav.

Tiltaket ble derimot nedstemt av Universitetsledelsen våren 2012, samtidig som de anbefalte instituttet å søke likestillingsmidlene.

Av Svein Harald Milde
Publisert 22. mai 2014 11:00 - Sist endret 8. des. 2015 09:54