Læringsutbytter på programmer og studieretninger

Læringsutbytter er en fagspesifikk beskrivelse av de kunnskaper, ferdigheter og den generelle kompetanse som alle kandidater fra et studieprogram eller en studieretning har oppnådd uansett karakterer. Konkrete læringsutbytter knyttet til bestemte valgfrie emner kan ikke inngå.

Læringsutbyttene er ikke bare en beskrivelse av et studium slik det faktisk er, men de skal tilfredsstille Kvalifikasjonsrammeverkets krav til studienes nivå og innhold slik de er operasjonalisert av NOKUT, for at det skal være et bachelor- eller masterstudium. Disse kravene er det tatt hensyn til i listen med råd nedenfor og i malene i høyremenyen.

Struktur

► Læringsutbyttene skal følge et fast oppsett slik det framgår av malene lenket opp i høyremenyen, og presenteres fordelt på tre kategorier som skal ha overskriftene Kunnskaper, Ferdigheter, Generell kompetanse.

► Alle kulepunkt i malen skal være dekket, og antallet kulepunkt bør være tilnærmet like mange som i malen under hver overskrift. Der hvor man har lite tekst, er det mulig å slå to punkt sammen til ett, eller man kan dele et punkt i flere hvis teksten ellers blir uoversiktlig.

Nivå

► Læringsutbyttene må bruke formuleringer som viser at studiet holder det nivået som Kvalifikasjonsrammeverket angir for nivåene bachelor og master. Det skjer ved å bruke nøkkelordene i venstre kolonne i malen. Nøkkelordene kan bare brukes under den overskriften de er plassert under i malene.

► Deler av et studium kan ligge på et lavere nivå (f.eks. i studier av vanskelige språk kan læringsutbyttene knyttet til selve språkbeherskelsen ligge på et lavere nivå), men læringsutbyttene samlet sett må vise at studiet ligger på riktig nivå.

Det skal være en god progresjon mellom læringsutbyttene på bachelor og masterprogrammene som bachelorstudiet kvalifiserer faglig for opptak til.

Utforming

► Læringsutbyttene formuleres som en kompetansebeskrivelse av hva kandidaten vet, kan og er i stand til etter å ha fullført et bachelor- eller masterprogram. De skal ikke formuleres som et løfte om hva man vil lære: altså "Kandidaten har .../kan ..." og ikke "Kandidaten får .../vil kunne ...". Målgruppen er verden utenfor UiO, bl.a. arbeidsgivere, søkere til våre studier, kandidater fra våre studier og andre utdanningsinstitusjoner.

Utover gjenbruken av nøkkelordene må man finne egne formuleringer knyttet til studiets innhold og egenart slik at læringsutbyttene ikke framstår som kopier av formuleringene i venstre kolonne i malen. Det er f.eks. ikke tilstrekkelig bare å erstatte ordet "fagområdet" med navnet på faget.

► En læringsutbytteformulering må holde et visst overordnet nivå og ikke blir så spesifikk og detaljert at den like gjerne kunne stått under Hva lærer du? i en emnebeskrivelse.

► Det skal ikke stå noe som refererer til hva man holder på med i studiet for å oppnå læringsutbyttet. F.eks. skal navn på vurderingsformer som "semesteroppgave", "masteroppgave" eller undervisningsformer som "korte" muntlige innlegg ikke forekomme selv om det er det vi øver studentene opp i.

► Komparativer kan ikke brukes hvis disse viser til større kunnskaper og bedre ferdigheter enn på foregående trinn i utdanningssystemet. Hvert læringsutbytte skal stå helt på egne ben uten at man må se et annet sted for å skjønne nivået.

Faglig innhold/profil

► Alle læringsutbyttepunkter skal ha en klar kobling/avgrensning til studiet de gjelder for. Intet læringsutbyttepunkt skal være så generelt utformet at det godt kunne passe til et hvilket som helst humanistisk eller samfunnsvitenskapelig fag tilbudt hvor som helst. Men identiske eller liknende formuleringer kan brukes f.eks. på flere studieretninger for å gjenspeile reelle likheter koblet til felles eller liknende læringsinnhold på tvers av fag/studietilbud.

► Læringsutbyttepunktene kan være så spesifikke at det tydeliggjøres hvordan profilen på studiet vi tilbyr, skiller seg fra andre læresteders studium i samme fag, f.eks. ved å angi (eksempler på) hvilke deler av empirien og hvilke teorier og metoder man lærer. Læringsutbyttepunktene skal likevel ikke være så spesielle at man risikerer å måtte endre dem ved en mindre revisjon av studiet eller pga. én lærers avgang/lengre fravær.

Plassering på programmets nettsider

► Læringsutbyttene står på nettsiden Hva lærer du? enten på programnivå eller på studieretningsnivå.

► Et program uten studieretninger har et felles sett med læringsutbytter som alle kandidater fra programmet har oppnådd.

► Et program med studieretninger har enten ett læringsutbyttesett som er felles for alle kandidater fra programmet, eller ulike læringsutbyttesett for hver av studieretningene.

► Læringsutbyttene kan ikke fordeles mellom nivåene f.eks. med en fellesdel på programnivå og en fagspesifikk del på studieretningsnivå.

Hva lærer du?-sider som ikke brukes til læringsutbyttebeskrivelsen, kan fylles med annet relevant innhold om hva man lærer på studiet, i samråd med fakultetets studieweb-redaktør.

Årsenheter

► Årsenheter inngår ikke Kvalifikasjonsrammeverket. Læringsutbyttene bør likevel i oppsett, utforming og innhold likne læringsubyttene for bachelor. For innholdet kan man også skjele til beskrivelsen av 80-gruppa i samme fag.

Publisert 12. mai 2016 10:07 - Sist endret 4. apr. 2018 10:52