Om bruken av HFs normer for undervisning så lenge korona-pandemien gjør det nødvendig

Korona-situasjonen har gjort det nødvendig midlertidig å tillate avvik fra HFs normer for undervisning.

Vedtatt av prodekanen for studier 26. mai 2020, endret 16. desember 2021

 

De gjeldende normene for undervisning normerer timebruk for fysisk undervisning i universitetets bygninger.

Så lenge korona-pandemien gjør det nødvendig, utprøves en rekke digitale undervisningsformer som ikke er omfattet av normene og vanskelig kan normeres nå på noen kvalitetssikret måte. En slik normering kan komme når lærerne får mer erfaring med nye hybride undervisningsformer og kan vurdere hvordan pedagogikken og oppnåelsen av læringsutbyttene fungerer. Ny kompetanse og utprøving av nye pedagogiske modeller og verktøy vil kunne føre til varige endringer i undervisningsformene ved fakultetet.

Normene for undervisning vil derfor så lenge korona-pandemien gjør det nødvendig, ikke begrense utprøvingen av nye, unormerte undervisningsformer, men kan fravikes uten søknad til fakultetet på emner instituttene godkjenner selv.

Normene inneholder imidlertid seks prinsipper og målsetninger for normering som vil være retningsgivende også for ennå unormert undervisning: 1. Full utnyttelse av studieåret, 2. Tett oppfølging av studentene, 3. Vurderingsformer med god læringseffekt, 4. God sammenheng mellom læringsmål, undervisning, pensum og vurdering, 5. Rimelig fordeling av arbeidsmengden mellom emnene, 6. Variasjon i undervisnings- og vurderingsformer.

På kort sikt vil imidlertid også enkelte av disse prinsippene og målsetningene måtte fravikes av smittevernhensyn knyttet til sosial distansering, utsatte grupper og trygg håndtering av større ansamlinger. 

Publisert 20. mai 2020 19:30 - Sist endret 16. des. 2021 07:55