FS-møte 8. juni 2020

Frist for saker og ønsker: 27. mai kl. 12. Send inn skjema

Saker

1. Ønske 7/2020 Egenerklæring for levert tuberkuloseattest i FS med automatisert prosess. Se saksbeskrivelse i RT#3798324. Ønsket av UV. Hvordan vurderer særlig MED og OD behovet og mulige løsninger?
    Referat: Avvist i og med at det virker som ønsket innebærer å lagre helsopplysninger om studenten i FS. MED og OD hadde ikke konkrete tilbakemeldinger.
  2. Ønske 8/2020 Undervisningsmodulen: Mulighet til å skille mellom termin 1 og senere terminer i blant annet FS474.001 og FS474.003. Ønsket av MF i RT#3915371.
    Referat: OK å sende inn.
  3. Studiestart høsten 2020
    - Bruk av kull og klasse i FS til å håndtere vedvarende fagnære faddergrupper. Hvem har tenkt å bruke kull og klasse og hva trenger dere fra studieavdelingen? FS-veiledning for å opprette klasse og plassere studenter i klasser? Hvor mange klasser trenger dere? Det finnes nå klassekoder fra A-Z, dvs. 26 klassekoder, som fakultetet kan knytte til hvert kull på hvert studieprogram. Man kan knytte studieretning til klasse.
    - Fremmøteregistrering med tanke på smittevern. Bruke Fagpersonweb til å samle data? Hva trenger dere fra studieavdelingen for å få det til?
    - Trenger fakultetene særlig støtte til andre FS-saker i forbindelse med studiestart?
  4. T.o. Status EpN og videre arbeid. Kun MN fortsetter som pilot et semester til pga. merarbeidet korona har påført alle våren 2020.
  5. Endringsønsker og behov i FS. Får dere på fakultetet fanget opp endringsbehov fra underenhetene og meldt dem inn til studieavdelingen?
    Referat: Det synes å gå greit.
  6. Sluttrapport fra Gartner Groups vurdering av FS
  7. T.o. Om internrevisjon av FS som ble utført i 2019. Enhet for intern revisjon foreslår at kontrollprogrammer videreutvikles. Det bør utvikles logger eller oppdagende kontroller/varslinger, for å avdekke eventuell snoking. På områder der arbeidsdeling/4- øyneprinsipper ikke er innført, bør det også gjøres stikkprøvekontroller. Studieavdelingen vurderer hvordan vi skal følge opp forslagene. Les mer på V-sak 4 i universitetsstyret 10. mars 2020.
  8. T.o. Ny organisering på Unit for brukermedvirkning.
  9. Hvordan abonnere på RSS for nyheter og driftmeldinger for FS.
    Løsning: Hver og en må legge https://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/sta/fs/aktuelt/?vrtx=feed inn i e-postmappen RSS-abonnementer. Tungvint, men det er hva vi har per nå. Kontakt fshjelp hvis du vil aktivere dette, men strever med å få det til.
  10. Hvis vi får tid: Underbildet Perm på Student samlebilde har et merknadsfelt. I merknadsfelt kan ansatte komme til å skrive inn inneholde personopplysninger av særlig kategori. Studieavdelingen har gått gjennom mange av permisjonensradene og ser at dette ikke skjer, men vi fant at mange skriver i fritekst de samme opplysningene som kodene angir. Hvorfor det? Studieavdelingen vurderer å be Unit fjerne merknadsfeltet, samt minimere utvalget av årsakskoder. Ser dere grunner til at merknadsfeltet er nødvendig? Dersom det skulle bli borte, kan konsekvensen bli at FS-brukere bruker andre og mindre oversiktelige fritekstfelter til å legge inn opplysninger?
    Referat: Ønske om å beholde feltene.
  11. T.o. Ingen FS/Tableau nyhetsbrev sendt ut, men se innkallingen til møtet 9. mars.
  12. T.o. Nye eller oppdaterte FS-veiledninger, både vedr. Korona og andre ting:
    Veiledning for endring av eksamensform
    FS-bildet/rapporten/rutinen er borte
    Brukerveiledning for s-nr og info om studentgrunnlag
    SMS fra FS. Inkluderer nå info om validering og at sms sendes hele natten.
    Registrere oppnådd grad, nytt pkt. 14 ved inaktiv studierett
    Fagprøven for leger og tannleger - rutinebeskrivelse for hvem som gjør hva og når.
    FS-veiledning for å opprette klasse og plassere studenter i klasser. Ny 3.6.2020.
    - Canvas? Teams? Kull? Klasse? Forklaringer og tips. Ny 5.6.2020.
  13. T.o. Lånekassen har oppdatert regelverket for deltidsstudier
  14. T.o. Status endringsønsker sendt til Unit i 2019 og 2020
  15. Møtetider FS-nettverket høsten 2020 i møterom 3 i Lucy Smiths hus kl. 14-15.30
    - mandag 5. okt. Frist for innmelding av saker, ønsker og behov: 23. sep. kl. 12.
    - mandag 7. des. Frist for innmelding av saker, ønsker og behov: 25. nov. kl. 12.
Publisert 29. okt. 2019 14:58 - Sist endret 9. sep. 2021 07:11