Rutine for ureglementert fravær ved MN

Denne rutinen skal følges av ledere med ansvar for ansatte som er borte fra jobben uten å ha gitt melding om fraværet eller levert sykmelding. Slik adferd er å betrakte som ureglementert fravær og er et brudd på arbeidsavtalen.

Merk: I slike saker bør leder ha god kontakt med personalkonsulenten underveis!

Dialog

Forsøk å komme i dialog med den ansatte for å avdekke situasjonen og avklare muligheten for tilbakekomst til arbeidet.

Stopp av lønn

  • Dersom man ikke oppnår kontakt, må lønnen stoppes. Dette varsles ved e-post eller rekommandert brev og kan behandles administrativt.
  • Dersom vedkommende kommer tilbake i arbeid, bør lønn for fraværet holdes tilbake (den er aldri blitt opptjent). En alternativ løsning kan være at fraværet anses som avviklet ferie.

Tiltak i henhold til alvorsgrad

  • Tilrettevisning
    Ved mindre alvorlige tilfeller kan man vurdere tjenstlig tilrettevisning. Denne gis administrativt og kan enten være muntlig eller skriftlig.
  • Ordensstraff
    Dersom fraværet har vært langvarig og det underveis ikke har vært mulig å komme i kontakt med vedkommende, kan ordensstraff vurderes. Dette er en streng reaksjon og krever vedtak i tilsettingsorganet.
  • Oppsigelse
    I de tilfellene arbeidstakeren ikke møter tilbake på arbeid vil forholdet måtte ende med oppsigelse.
Publisert 29. okt. 2015 13:08 - Sist endret 29. okt. 2015 18:34