Ny bok med bidrag fra Josefin Engström - boklansering 22. september
Josefin Natalie Engström har skrevet bokkapitel i en ny bok "Våre Perifere Domstoler", red. professor Eivind Smith. Bidraget hennes heter "Formelle eller funksjonelle domstoler for kontroll med utlendingsvedtak?" og betrakter en funksjonell forvaltningsdomstol som Utlendingsnemnda (UNE) i lys av det svenske systemet med forvaltningsdomstoler, med særlig vekt på prøving av utlendingsvedtak etter etableringen av en særskilt "migrasjonsdomstol".
Boken belyser domstolenes rolle med særlig vekt på hvordan og hvorfor tvister mellom forvaltning og borger som regel blir løst gjennom klage eller i organer som ligner på forvaltningsdomstoler. Den sammenligner behandlingen av utlendingssaker i Norge og Sverige, belyser fraværet av rettssaker av betydning for miljøet og hvorfor prosessen i seg selv bidrar til et kostnadsnivå som i praksis gjør domstolene utilgjengelige for de fleste. Boken drøfter også hva som må til for å gi de formelle domstolene en mer sentral plass i arbeidet for rettsavklaring og rettsenhet.
Les om boken på Fagbokforlagets sider: Våre perifere domstoler - Fagbokforlaget.no
22. september blir det boklansering på litteraturhuset med redaktør og bidragsytere, samt Harald Stanghelle som moderator. For mer informasjon om arrangementet se fagbokforlagets side Lansering: Våre perifere domstoler — Fagbokforlagets nettmagasin eller Facebook Boklansering: Domstolenes perifiere rolle i forvaltningsstaten | Facebook.
Vi ønsker Gullik-Andre Fjordbo velkommen tilbake
Tidligere Vit.ass Gullik har nå vendt tilbake etter et kort opphold i BAHR. Han startet opp som stipendiat 15. august, og skriver om vindkraft tilknyttet NorthWind FME-prosjektet.
Hav på agendaen
FNs havforskningstiår 2021 til 2030
- Skal gi et globalt løft for å heve kunnskapen om havene, sørge for at samfunnet tar kunnskapen i bruk og dermed bidra til at vi når FNs bærekraftsmål
- Alle kan ta del i havforskningstiåret. Du kan bli med i digitale nettverk, delta på arrangementer, øke din kunnskap om havet og få godkjent ulike tiltak og prosjekter. Du kan søke på utlysninger for å forske fram ny kunnskap eller ta i bruk løsninger som sikrer at vi oppnår havet vi ønsker. Finn ut mer på www.oceandecade.org
- Les mer: Hva er havforskningstiåret? (forskningsradet.no)
Hav er tema for Forskningsdagene 2022 https://www.forskningsdagene.no/ 21. september - 2. oktober 2022
- UiOs bidrag under Forskningsdagene holdes i år etter planen i DB.
Havbrukskonferansen i Bergen, 19–21 oktober 2022
- Havbrukskonferansen sammen med Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfinansiering (FHF) i Bergen, 19–21 oktober 2022:
- Meld deg på her: Bli med på HAVBRUK i oktober 2022 (forskningsradet.no)
Ocean Autonomy Conference 21. – 22. september.
Hvordan påvirkes logistikksystemet? Hvordan endres dagens forretningsmodeller, og hvilke teknologier kan bidra til å bygge framtidas robuste transportsystem?
Årets Ocean Autonomy Conference samler tunge logistikkaktører, rederier, entreprenører og internasjonalt ledende forskere til å belyse utfordringene vi står overfor – og mulighetene som følger med den nye virkeligheten der klima, internasjonal orden og forsyningskjeder er i endring.
Se hele programmet her Ocean Autonomy Conference - Ocean Autonomy Cluster - og
Husk å fornye fordelsparkeringen dersom du bruker UiOs parkeringsplasser
Fordelsparkeringen i APCOA FLOW gjelder bare for et år av gangen. For å unngå bot, må du fornye din registrering i APCOA FLOW.
Instruksjon om hvordan du fornyer (og annet nyttig om parkering) finner du her: Parkering for ansatte - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Påminnelse om utfylling av reiseregninger:
Du har 2 alternativer til å fylle ut reiseregning:
Vi minner ellers om den faste posten nederst i Fredagsbulletinen hver uke, der finner du informasjon om "alt du lurer på".
Melde inn saker til Fredagsbulletinen?
Har du en sak (nyhet, ny bokutgivelse, seminar eller noe annet spennende) som skal med i Fredagsbulletinen – nøl ikke med å sende en mail til Solveig (solveig.brennsater@jus.uio.no)
NIFS i media m.m.
Podkastliste - Det juridiske fakultet (uio.no)
Sakskart og protokollar for Fakultetsstyret - Det juridiske fakultet (uio.no)
Arrangementer ved NIFS
Her finner du våre arrangementer for de kommende ukene
"Alt" du lurer på
Ansatt-info UiO
Ansettelsesforhold - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Informasjon til nyansatte ved Det juridiske fakultet - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Ansatt ved NIFS - for alle ved Nordisk institutt for sjørett
Ny som vitenskapelig assistent ved NIFS
Vitenskapelig assistent ved NIFS - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Parkering
Parkering for ansatte - alt du trenger å vite
Skal du parkere på UiOs parkeringsplasser må du registrere deg som UiO-bruker i parkeringsappen Apcoa Flow. Last den ned i App Store eller Google Play. Alternativt kan du registrere deg på Apcoas nettside (flow.apcoa.no).
Bedriftshelsetjenester
Møterom
Møterom kan reserveres i Outlook.
Undervisningsrom kan reserveres i TP: Rombestilling.
Innkjøp (reiser, bøker, konferansedeltakelse, IT-utstyr)
Faktura til UiO? Kontakt Camilla først.
Husk: Ingen faktura til UiO uten forutgående bestilling.
UiO kan kun behandle elektroniske fakturaer og tar ikke imot fakturaer uten at det er grunnlag i en bestilling. Det er Riksrevisjonen som krever dette.
1) Fakturaer skal sendes i EHF (dvs. elektronisk) format (fra norske leverandører).
Vi henviser til denne siden: https://www.uio.no/om/samarbeid/sende-faktura-til-uio/
Man må legge inn stedkode og bestillingsnummer (EHF-nummeret, som knytter fakturaen til bestillingen). Dette får leverandøren av Camilla når hun legger inn bestilling.
Har man delprosjektnr er det fint om man oppgir det, men i mangel av delprosjekt finner UiOs fakturakontor ut av det hvis man setter på stedkode og navn på vit. ansatt.
2) Utenlandske leverandører kan ikke sende i EHF-format, men skal sende faktura via denne e-postadr: invoices@admin.uio.no
Dette gjelder for alt fra møte- og seminarbevertning til kontorrekvisita, men også kurs og konferanseavgift.
Innkjøp - Konferansedeltakelse
Enten gjennomfører du påmelding selv, mottar og betaler faktura, og så legger du utlegget som refusjon i DFØ-appen, med opplastet bilde av kvitteringen.
Eller så ber du Camilla fylle ut påmeldingsskjemaet for deg, og hun legger da inn nødvendig betalingsinfo.
Reiser og opphold for gjester UiO skal betale for
Husk at administrasjonen (Camilla) booker reise og opphold for eksterne.
Dine egne reiser
Informasjon om hva du må gjøre før du bestiller, hvordan du bestiller og hva du gjør under og etter reisen finner du her: Reise - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Ting som er viktig å huske på, og som er utdypet på lenken over:
- Alle reiser skal være forhåndsgodkjent av nærmeste leder - du søker selv i DFØ-portalen. Veiledning finner du på linken over.
- Etter godkjenning bestiller du reisen selv.
- Alle reisetjenester skal bestilles via UiOs reisebyrå Berg-Hansen i reiseportalen, BH-portalen.
- Reiseregning skal leveres innen én måned etter reiseslutt.
Retningslinjene som gjelder for tjenestereiser ved UiO finner du her.
Innkjøp - bøker
- Bøker skal primært kjøpes gjennom bestillingssystemet og hos UiOs rammeavtaleleverandører.
- Hos Akademika kan du vise tilsattkortet ditt og be om faktura til UiO. Husk at du må oppgi ditt eget navn og bestillerkode, som du kan få av administrasjonen.
- Bøker kan også kjøpes i bokhandel eller på nett når dette er nødvendig. Da må du selv betale og få utlegget refundert i etterkant (husk å ta vare på kvittering). Slik bruker du DFØ-appen - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Innkjøp IT-utstyr
NB: Utlegg for IT-utstyr refunderes ikke, hør med kontorsjef hva som kan bestilles via IT lokalt.
Utlegg
Dersom du har kjøpt noe og trenger å få refundert utgiftene, gjøres dette via selvbetjeningsportalen (fast ansatte).
https://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/selvbetjeningsportal/slik-bruker-du-dfo-appen.htm
Riktig fremgangsmåte for å legge inn og slette refusjoner i DFØ
Når ansatte lager refusjon eller reiseregning i Selvbetjeningsportalen så må man alltid endre på kostnadstilordningen på den første siden. Det er der man endrer til for eksempel et delprosjekt som kostnaden skal føres på. Som standard kommer delprosjektet man er lønnet på, og det er for de aller fleste feil delprosjekt å føre reise/refusjon på.
Veiledninger:
endre-delprosjekt-pa-reise-refusjon.pdf
slette-post-fra-utgiftsrefusjon.pdf
-
Ressursside og admin.støtte ved NFR-søknader
-
Cristin - Publikasjonsregister: rapportering, frister og aktuelt
-
Regler for godskriving og uttak av undervisnings- og eksamensbanken
-
Eksamensplikt for vitenskapelig ansatte
-
Søke forskningstermin
Her er søknadsfristen to gang i året - og NB! man må søke et år i forveien!
Dette fordi fakultetet skal ha tid til å finne erstattere/noen til å undervise.