Fredagsbulletin 5. januar

Nytt og nyttig - fra Nordisk institutt for sjørett

Fyrverkeri

Foto: Pixabay.com


Reassumering 15. januar

Husk påmelding til nyttårs-reassumering innen mandag. 8. januar kl. 12. Reassumeringen avholdes mandag 15. januar kl. 15 i Kjerka. Det blir anledning til å takke de "utgående" vitassene og ønske de "påtroppende" velkommen. Instituttet serverer godt humør-bobler ved velkomst, du tar med medbragt drikke etter eget ønske - maten fikser vi! 


Strategi for 2024-28

Instituttets strategi for perioden 2024-28 ligger nå ute på web: Strategi - Nordisk institutt for sjørett (uio.no). Strategien ble vedtatt av instituttstyret på styremøtet 21. november.


Trond med kronikk i Afteposten

Torsdag ble det publisert en kronikk i Aftenposten, skrevet av prof. Trond Solvang. Trond skriver om sammenhengen mellom krigshistorie og splittelse i polsk politikk. 

Les hele innlegget her: "Tyskerhatet norsk presse ikke snakker om: Polsk politikk og historiens kraft"


Meld ifra om forhold på kontoret eller arbeidsplassen som gjelder inneklima, vedlikehold mm.

Har du dårlige lys- eller lydforhold på kontoret, dårlig vedlikehold (avflassing av maling i vinduskarmer o.l.) eller annet som kan påvirke ditt arbeid eller arbeidsmiljøet? Meld i så fall inn til Bente, som vil sjekke dette opp nærmere.

Vi har tidligere fått beskjed fra Eiendomsavdelingen om at den dårlige ventilasjonen i vest- og østfløyene er det vanskelig å gjøre noe med nå, dessverre.


Julius med artikkel i European Energy and Environmental Law Review.

Artikkelen "Quaternary Law in EU Electricity Regulation: Stretching Meroni too Far?" behandler ACERs kompetanse til å vedta bindende regler for kraftsektoren, et tema som er tett beslektet med problemstillingene som Høyesterett behandlet i ACER-dommen. I den europeiske kraftsektoren er det et økende antall delegerte, juridisk bindende regler kalt "metoder". Disse reglene er utviklet mellom private kraftselskaper og vedtatt av reguleringsmyndigheter, bl.a. ACER. Problemet er at metodene ligner på delegert lovgivning, men mangler demokratisk legitimitet. Jeg mener at vedtakelse av metoder kan innebære politisk skjønn, noe som egentlig er forbudt under EU-domstolens Meroni-doktrin (også omtalt som non-delegation doctrine). Samtidig er det nødvendig med delegerte regler for å sikre grensekryssende samarbeid på tekniske områder, som f.eks. kraftsektoren. EU-domstolens løsning til dilemmaet er å anvende Meroni-doktrinen på en overfladisk måte, slik at grensene for delegering blir uklare. Dette skaper uakseptabel rettsusikkerhet. I artikkelen argumenterer jeg derfor for at EU-domstolen bør revidere Meroni-doktrinen.

Ansatte ved instituttet kan få tilgang til artikkelen ved forespørsel. Ta kontakt med Julius dersom du ønsker tilgang.


📯 Melde inn saker til Fredagsbulletinen?

Har du en sak (nyhet, ny bokutgivelse, seminar eller noe annet spennende) som skal med i Fredagsbulletinen? Ikke nøl med å sende en mail til Hannah (hannah.ruud@jus.uio.no).

Hold deg oppdatert på hva som skjer - medier mm.

NIFS i media

Fakultetsnytt

Uniforum

Apollon

Khrono - nyheter om universiteter, høgskoler og forskning

Podkastliste - Det juridiske fakultet (uio.no)

Sakskart og protokollar for Fakultetsstyret - Det juridiske fakultet (uio.no)


Søke reisemidler fra Letterstedska föreningen – frist 15. september/ 15. februar hvert år

Foreningen støtter nordisk samarbeid bla innen vitenskap.

Her kan man søke om å få dekket reisen til/fra nordiske konferanser og seminarer, ekskursjoner, og reise for nordiske gjesteforskere.

Man kan ikke søke om middager, hotellopphold, administrasjon, lønn.

Letterstedtska föreningen – Föreningens uppgift är enligt stadgan att befordra gemenskapen mellan de fem nordiska länderna med avseende på industri, vetenskap och konst.

(gå til «anslag»)


Press Reader

Alle ansatte og studenter ved UiO har fri tilgang til en rekke norske og internasjonale aviser og tidsskrifter gjennom bibliotekets tjeneste Press Reader


📌Arrangementer ved NIFS 

Her finner du våre arrangementer for de kommende ukene

Her ligger interne faglunsjer: Interne faglunsjer


"Alt" du lurer på 

Ansatt-info (For nye, etablerte og midlertidige ansatte)

Ansettelsesforhold - For ansatte

Ansatt ved NIFS - for alle ved Nordisk institutt for sjørett

Informasjon til nyansatte ved Det juridiske fakultet

Vitenskapelig assistent ved NIFS - For ansatte

Parkering

Parkering for ansatte - alt du trenger å vite

Skal du parkere på UiOs parkeringsplasser må du registrere deg som UiO-bruker i parkeringsappen Apcoa Flow. Last den ned i App Store eller Google Play. Alternativt kan du registrere deg på Apcoas nettside (flow.apcoa.no)

Bedriftshelsetjenester

Møterom

Vil du booke kapperommet, kjerka eller møterommet på energiretten? Spør noen i administrasjonen.

Andre møterom kan reserveres i Outlook.

Undervisningsrom kan reserveres i TP: Rombestilling.

Innkjøp og faktura? Kontakt alltid Camilla først! 

UiO tar ikke imot fakturaer uten at det er grunnlag i en bestilling. Vi kan ikke betale for noe som ikke er bestilt.
et er Riksrevisjonen som krever dette.

1) Fakturaer skal sendes i EHF (dvs. elektronisk) format (fra norske leverandører).

Vi henviser til denne siden: https://www.uio.no/om/samarbeid/sende-faktura-til-uio/

Man må legge inn stedkode og bestillingsnummer (EHF-nummeret knytter fakturaen til bestillingen). Dette får leverandøren av fakultetets regnskapsavdeling når Camilla har lagt inn bestilling.

Har man delprosjektnummer er det fint om man oppgir det, men i mangel av delprosjekt finner UiOs fakturamottak ut av det hvis man setter på vår stedkode 12150000 og navn på den ansatte.

2) Utenlandske leverandører kan ikke sende i EHF-format, men skal sende faktura via denne e-postadr: invoices@admin.uio.no

Dette gjelder for alt fra møte- og seminarbevertning til kontorrekvisita, men også kurs og konferanseavgift.

Kurs og konferanser

Innkjøp: kurs-/konferansedeltakelse

Hovedregel: Du melder deg på selv.

Flere og flere arrangører legger nå betalingsløsning direkte i påmeldingsskjemaet, slik at deltakelse må betales direkte ved påmelding. Da må du gjennomfører påmelding selv, betale faktura, og så legge utlegget som refusjon i DFØ-appen, med opplastet bilde av kvitteringen.

Du kan be Camilla om hjelp. 

1) Fakturaer skal sendes i EHF (dvs. elektronisk) format (fra norske leverandører).

Vi henviser til denne siden: https://www.uio.no/om/samarbeid/sende-faktura-til-uio/

Man må legge inn stedkode og bestillingsnummer (EHF-nummeret, som knytter fakturaen til bestillingen). Dette får leverandøren av Camilla når hun legger inn bestilling, eller du kan gjøre det selv her: Bestilling av varer og tjenester for Juridisk fakultet - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no).

Har man delprosjektnr er det fint om man oppgir det, men i mangel av delprosjekt finner UiOs fakturakontor ut av det hvis man setter på stedkode og navn på vit. ansatt.

2) Utenlandske leverandører kan ikke sende i EHF-format, men skal sende faktura via denne e-postadr: invoices@admin.uio.no

Reiser

Reiser og opphold for gjester UiO skal betale for

Husk at administrasjonen (Camilla) booker reise og opphold for eksterne. 

Dine egne reiser

Informasjon om hva du må gjøre før du bestiller, hvordan du bestiller og hva du gjør under og etter reisen finner du her: Reise - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)

Ting som er viktig å huske på, og som er utdypet på lenken over:

  • Alle reiser skal være forhåndsgodkjent av nærmeste leder - du søker selv i DFØ-portalen. Veiledning finner du på linken over.
  • Etter godkjenning bestiller du reisen selv.
  •  Alle reisetjenester skal bestilles via UiOs reisebyrå Berg-Hansen i reiseportalen, BH-portalen.
  • Reiseregning skal leveres innen én måned etter reiseslutt.

Retningslinjene som gjelder for tjenestereiser ved UiO finner du her.


    Innkjøp - bøker


    Innkjøp IT-utstyr

    NB: Utlegg for IT-utstyr refunderes ikke, hør med kontorsjef hva som kan bestilles via IT lokalt.


    Utlegg

    Dersom du har kjøpt noe og trenger å få refundert utgiftene, gjøres dette via selvbetjeningsportalen (fast ansatte).

    https://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/selvbetjeningsportal/slik-bruker-du-dfo-appen.htm

    Riktig fremgangsmåte for å legge inn og slette refusjoner i DFØ 

    Når ansatte lager refusjon eller reiseregning i Selvbetjeningsportalen så må man alltid endre på kostnadstilordningen på den første siden. Det er der man endrer til for eksempel et delprosjekt som kostnaden skal føres på. Som standard kommer delprosjektet man er lønnet på, og det er for de aller fleste feil delprosjekt å føre reise/refusjon på.

    Veiledninger:
    endre-delprosjekt-pa-reise-refusjon.pdf
    slette-post-fra-utgiftsrefusjon.pdf

    Virksomhetskort - kredittkort med firmaansvar

    Vi anbefaler på det varmeste alle faste ansatte å ha UiOs kredittkort for utlegg. Gebyrene i kortet dekkes av UiO og utleggene refunderes i god tid før Eurocard sier fra at de skal ha krediteringen.

    Om du registrerer kortet (kontonummeret) i person-info-delen i DFØ-portalen kan du hente utleggskvitteringene rett inn i refusjonen. Du trenger altså ikke skanne inn kvitteringene, lagre på fil og og laste opp – DFØ henter dem automagisk fra kortet.
    Veldig kjapt og greit – særlig om man benytter DFØ-appen, men det funker fint i selvbetjeningsportalen også.

    Virksomhetskort - kredittkort med firmaansvar - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)



    Div. info, veiledninger og frister

    Emneord: Fredagsbulletin, Nytt fra NIFS Av Hannah Ruud
    Publisert 5. jan. 2024 10:37 - Sist endret 23. jan. 2024 10:21