Fredagsbulletin 17. februar

Nytt og nyttig - fra Nordisk institutt for sjørett

Bildet kan inneholde: himmel, gren, kvist, stamme, tre.

 


Ny stipendiat ved Nordisk institutt for sjørett

Ingvild Ånestad startet som stipendiat ved instituttet 1. februar.

Hun skal skrive doktoravhandling om vindkraft til havs, med særlig fokus på utviklingen av nett (infrastruktur).


Endringer i behandling av FRIPRO-søknader til Forskningsrådet

For å redusere antall søknader og øke andel innvilgede søknader, innfører NFR to store og fire mindre tiltak. De store er:

  1. Fortløpende mottak og behandling av søknader erstatter fast søknadsfrister (fra høsten 2023)
  2. Om du sender inn en søknad som skårer lavt, blir du straffet med ett- eller toårs karantene der du ikke kan sende inn ny søknad (fra 15. mars 2023). Karantenen begynner etter ett års karenstid, som gjelder alle som vil sende inn ny søknad. Dette gjelder inntil videre kun FRIPRO-utlysninger.

Mer detaljer her: Banebrytende forskning (FRIPRO) (forskningsradet.no)

Bakgrunnsinformasjon i Khrono: Forskningsrådet foreslår nye grep for å øke andelen innvilgede søknader (khrono.no)


Informasjonsmøte om NSELP 28. februar

NSELP er etter-/videreutdanning innen energirett. Gjerne del informasjon til folk du tror kunne være interessert. Mer informasjon og påmelding finner man på NSELP sine sider på Linked.in: NSELP Advanced LLM in Energy Law


Universitetsbiblioteket inviterer til Open Science Lunch

Den siste torsdagen i måneden inviterer Universitetsbiblioteket til lunsjseminar om hvordan du kan gjøre forskningen din mer åpen. Det er også mulig å delta på zoom.

Her er mer info om serien og lenke til kommende arrangmenter. Open Science Lunch - University of Oslo Library (uio.no)


International Staff Mobility Office inviterer til workshop

"The International Staff Mobility Office (ISMO) is pleased to invite new international researchers at the University of Oslo to the following workshop at Blindern campus on March 14, 11:45 am - 14:30 pm:

Title: Want to understand Norwegian Working Culture?

Introduction: The Norwegian working environment is full of social norms and unwritten rules. The aim of this workshop is to provide participants with interesting and fun, but also important and useful insights into such norms and rules. For both non-Norwegian researchers and Norwegian staff at UiO, the workshop is highly recommended!

The workshop will be held by Lorelou Desjardins, a French jurist and writer who has lived and worked in Norway for 12 years. In Norway she is known for her popular blog, book and newspaper writings about life as a foreigner in Norway and how to understand Norwegian culture. Desjardins has lived in nine different countries and speaks English, French, Norwegian, and Indonesian.

To register and get more information, go to the event: Want to understand Norwegian Working Culture? - For employees - University of Oslo (uio.no)


Resepsjonen vil ha beskjed om møtevirksomhet

Gjerne gi beskjed i resepsjonen dersom du har invitert til et møte. Særlig dersom du skal ha det et annet sted enn kontoret ditt, og/eller skal ha med eksterne gjester. Da blir det mye letter for oss å hjelpe folk til riktig sted.

Vi kan også være behjelpelige med å sjekke tilgang og booke møterommene som ikke er tilgjengelige i TP - dette gjelder blant annet møterommet på energiretten.


Meld fra om sikkerhets- og personvernbrudd på UiOs nettsider

Finner du sikkerhets- eller personvernbrudd på UiOs nettsider, skal du melde fra i nettskjema UiO-CERT - Universitetet i Oslo

Ved innmelding av avvik til CERT via nettskjema må man oppgi en kontaktperson. Der skal du oppgi Andreas Mobråthens navn og-postadressen personvernkontakt@jus.uio.no. Når avvik er innmeldt til CERT kan melder sende en orientering om dette pr. e-post til sistnevnte e-postadresse.


En oppdatering på AV-utstyret i Lødrups kjeller

Det skal ikke lenger være nødvendig å bruke fjernkontroll for å slå på skjerm, velge kilde osv.

Skal man bruke den stasjonære maskinen er det nok å røre litt på mus eller tastatur så skal skjermen vekkes til live. Skal man bruke laptop kan man enten bruke USB-C-kabelen som ligger på bordet, eller så kan man bruke HDMI kabel med passende overgang.

Bare si fra hvis noe er uklart og meld gjerne inn feil/avvik til it-hjelp@jus.uio.no så følger vi opp.



Har du en sak (nyhet, ny bokutgivelse, seminar eller noe annet spennende) som skal med i Fredagsbulletinen – nøl ikke med å sende en mail til Solveig (solveig.brennsater@jus.uio.no)

Hold deg oppdatert på hva som skjer - medier mm.

NIFS i media

Fakultetsnytt

Uniforum

Apollon

Khrono - nyheter om universiteter, høgskoler og forskning

Podkastliste - Det juridiske fakultet (uio.no)

Sakskart og protokollar for Fakultetsstyret - Det juridiske fakultet (uio.no)


📌Arrangementer ved NIFS 

Her finner du våre arrangementer for de kommende ukene

Her ligger interne faglunsjer: Interne faglunsjer


"Alt" du lurer på 

Ansatt-info (For nye, etablerte og midlertidige ansatte)

Ansettelsesforhold - For ansatte

Ansatt ved NIFS - for alle ved Nordisk institutt for sjørett

Informasjon til nyansatte ved Det juridiske fakultet

Vitenskapelig assistent ved NIFS - For ansatte

Parkering

Parkering for ansatte - alt du trenger å vite

Skal du parkere på UiOs parkeringsplasser må du registrere deg som UiO-bruker i parkeringsappen Apcoa Flow. Last den ned i App Store eller Google Play. Alternativt kan du registrere deg på Apcoas nettside (flow.apcoa.no)

Bedriftshelsetjenester

Møterom

Vil du booke kapperommet, kjerka eller møterommet på energiretten? Spør noen i administrasjonen.

Andre møterom kan reserveres i Outlook.

Undervisningsrom kan reserveres i TP: Rombestilling.

Innkjøp (reiser, bøker, konferansedeltakelse, IT-utstyr)

Faktura til UiO? Kontakt Camilla først.

Husk: Ingen faktura til UiO uten forutgående bestilling.

UiO kan kun behandle elektroniske fakturaer og tar ikke imot fakturaer uten at det er grunnlag i en bestilling. Det er Riksrevisjonen som krever dette.

1) Fakturaer skal sendes i EHF (dvs. elektronisk) format (fra norske leverandører).

Vi henviser til denne siden: https://www.uio.no/om/samarbeid/sende-faktura-til-uio/

Man må legge inn stedkode og bestillingsnummer (EHF-nummeret, som knytter fakturaen til bestillingen). Dette får leverandøren av Camilla når hun legger inn bestilling.

Har man delprosjektnr er det fint om man oppgir det, men i mangel av delprosjekt finner UiOs fakturakontor ut av det hvis man setter på stedkode og navn på vit. ansatt.

2) Utenlandske leverandører kan ikke sende i EHF-format, men skal sende faktura via denne e-postadr: invoices@admin.uio.no

Dette gjelder for alt fra møte- og seminarbevertning til kontorrekvisita, men også kurs og konferanseavgift.

Innkjøp - Konferansedeltakelse

Hovedregel: Du melder deg på selv.

Flere og flere arrangører legger nå betalingsløsning direkte i påmeldingsskjemaet, slik at deltakelse må betales direkte ved påmelding. Da må du gjennomfører påmelding selv, betale faktura, og så legge utlegget som refusjon i DFØ-appen, med opplastet bilde av kvitteringen.

Du kan be Camilla om hjelp. Men Camilla kan bare melde på deltakere på konferanser der de kan fakturere elektronisk. Du må da selv undersøke muligheten for elektronisk faktura (ringe/maile) - når du har fått bekreftet at de kan sende elektronisk faktura, kan du be Camilla legge påmeldingen i bestillingssystemet.

Reiser og opphold for gjester UiO skal betale for

Husk at administrasjonen (Camilla) booker reise og opphold for eksterne. 

Dine egne reiser

Informasjon om hva du må gjøre før du bestiller, hvordan du bestiller og hva du gjør under og etter reisen finner du her: Reise - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)

Ting som er viktig å huske på, og som er utdypet på lenken over:

  • Alle reiser skal være forhåndsgodkjent av nærmeste leder - du søker selv i DFØ-portalen. Veiledning finner du på linken over.
  • Etter godkjenning bestiller du reisen selv.
  •  Alle reisetjenester skal bestilles via UiOs reisebyrå Berg-Hansen i reiseportalen, BH-portalen.
  • Reiseregning skal leveres innen én måned etter reiseslutt.

Retningslinjene som gjelder for tjenestereiser ved UiO finner du her.


    Innkjøp - bøker


    Innkjøp IT-utstyr

    NB: Utlegg for IT-utstyr refunderes ikke, hør med kontorsjef hva som kan bestilles via IT lokalt.


    Utlegg

    Dersom du har kjøpt noe og trenger å få refundert utgiftene, gjøres dette via selvbetjeningsportalen (fast ansatte).

    https://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/selvbetjeningsportal/slik-bruker-du-dfo-appen.htm

    Riktig fremgangsmåte for å legge inn og slette refusjoner i DFØ 

    Når ansatte lager refusjon eller reiseregning i Selvbetjeningsportalen så må man alltid endre på kostnadstilordningen på den første siden. Det er der man endrer til for eksempel et delprosjekt som kostnaden skal føres på. Som standard kommer delprosjektet man er lønnet på, og det er for de aller fleste feil delprosjekt å føre reise/refusjon på.

    Veiledninger:
    endre-delprosjekt-pa-reise-refusjon.pdf
    slette-post-fra-utgiftsrefusjon.pdf

    Virksomhetskort - kredittkort med firmaansvar

    Vi anbefaler på det varmeste alle faste ansatte å ha UiOs kredittkort for utlegg. Gebyrene i kortet dekkes av UiO og utleggene refunderes i god tid før Eurocard sier fra at de skal ha krediteringen.

    Om du registrerer kortet (kontonummeret) i person-info-delen i DFØ-portalen kan du hente utleggskvitteringene rett inn i refusjonen. Du trenger altså ikke skanne inn kvitteringene, lagre på fil og og laste opp – DFØ henter dem automagisk fra kortet.
    Veldig kjapt og greit – særlig om man benytter DFØ-appen, men det funker fint i selvbetjeningsportalen også.

    Virksomhetskort - kredittkort med firmaansvar - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)


    Div. info, veiledninger og frister

    Emneord: Fredagsbulletin, Nytt fra NIFS Av Solveig Brennsæter
    Publisert 17. feb. 2023 11:53 - Sist endret 17. feb. 2023 16:21