Fredagsbulletin 1. desember

Nytt og nyttig - fra Nordisk institutt for sjørett

Universitetsplassen: julegrana tennes

Foto: UiO (Morten Kanne-Hansen)


Katrine var opponent ved Stockholms Universitet på Girion Blomdahls disputas & en travel formidlingshøst

Katrine var opponent på Blomdahls disputas 17. oktober. Han har skrevet avhandlingen Vem ãger naturen? En fastighetsrettslig studie om fõrhallandet mellan äganderettens brukande del ock skyddet för naturvãrden. Avhandlingen er av interesse for alle som opererer emed juridiske problemstillinger i skjæringsfeltet eieindoms- og miljørett. Opponent var Annina Persson, KTH. De andre i komiteen var Mads H Jensen, Århus Universitet og  professor Maria Petterson, Luleå Universitet.  Girions veileder har vært professor Karin Åhman og dosent Elisabeth Ahlinder.
 
Katrine har også tatt del i andre formidlingsaktiviteter denne høsten: Les mer her

Rapport fra Berlin

Kjære institutt,

Her i Berlin på Walter Hallstein-Institut für Europäisches Verfassungsrecht er livet bra. Eg deler arbeidsrom med nokon wissenshaftliche Hilfskräfte (vitassar og liknande) og les dommar frå og teori om den tyske forfatningsdomstolens forhold til EU-domstolen – eit spent forhold.

Men det eg ville dele i dag har å gjere med det vedlagde biletet. Den som kjenner igjen søylehallen med Aulatrappa, har rett. Då arkitekt Grosch teikna universitetsbygningane på Karl Johan ville regjeringa at han skulle få dei sjekka med verdas fremste arkitekt Karl Friedrich Schinkel (1781-1841) i Berlin. Grosch hadde teikna Midtbygningen med vanleg inngangsdør. Kjedeleg sa Schinkel. Ta ein kikk på inngangen til det nye museet som eg har teikna, ved sida av det store slottet i Berlin. Det gjorde Grosch og dermed fekk vi den flotte inngangen vi har i Oslo. Riktignok har vi meir stusslege søyler i andre rad for Noreg hadde ikkje råd til to rekker med granitt, men likevel. Og her går eg forbi kvar dag det som no heiter Altes Museum på veg ned til Unter den Linden der Humboldt-universitetet er. Og då tenkjer eg på instituttet og Oslo så klart.

 

God advent til alle!

Ola


Mandag 4. desember er frist for å legge inn reiseregninger og refusjoner før jul


Mandag 4. desember er siste frist for å legge inn reiseregning og utgiftsrefusjon før jul.

Dette gjelder også hvis utgiften skal vises i regnskapet for 2023 (gjelder spesielt eksternt finansierte prosjekter).

DFØ-portalen finner du her: https//login.dfo.no/


På tide å melde seg på julemottagelsen med venner av instituttet torsdag 14. desember kl.15:15 -17-ish i Kjerka

Husk påmelding innen onsdag 6.12.


På tide å sende julekort til samarbeidspartnere og kontakter

Universitetet i Oslos julekort for 2023 er klart. Du kan velge mellom digitalt eller trykket kort. Bestilling av trykte kort gjør du raskt og enkelt i Grafisk senters nettbutikk.

På tide å sende julekort? - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)


Håndtering av flom- og skredrisiko

Katrine og Hans Jacob innledet til diskusjon om veivalg og konflikter knyttet till virkemidler for forebygging av skade og tap fra naturfarer som flom, skred og overvann, og reparasjon etter skade og tap som følge av flom og skred i Domus Bibliotheca i forrige uke.
 Foto: NVE Les mer

    Vel blåst 2-dagers konferanse

    om juridiske aspekter ved fjerning av #CCUS og karbondioksid (#CDR) , Legal Aspects of Carbon Capture Utilisation and Storage (CCUS) and Carbon Dioxide Removal (CDR) - Scandinavian Institute of Maritime Law (uio.no) 

    Catherine og gode hjelpere - noen av dem avbildet nedenfor.


    Julegrantenning på Universitetsplassen

    Første søndag i advent skal julegrana tennes på Universitetsplassen Tid og sted:  – Universitetsplassen

    Legg til i kalender


    Kristian Gerhard Jebsen og Jantzens fond - stipend 2024

    Fondets formål er å støtte norske, svenske og finske jurister i forbindelse med praktiske eller vitenskapelige sjørettslige studier i utlandet. Stipendets størrelse varierer, men har de siste årene vært i størrelsesorden NOK 200 000 – NOK 300 000. Primært gis stipendet for trainee-opphold i New York og/eller London. Skriftlig søknad med CV, dokumentasjon av studier og arbeid samt med informasjon om hva stipendet ønskes benyttet til. Les mer

    Kristian Gerhard Jebsen og Jantzens fond STIPEND 2024 søknadsfrist 31. januar
    Kristian Gerhard Jebsen og Jantzens fond STIPEND søknadsfrist 31. januar 2024

    📯 Melde inn saker til Fredagsbulletinen?

    Har du en sak (nyhet, ny bokutgivelse, seminar eller noe annet spennende) som skal med i Fredagsbulletinen? Ikke nøl med å sende en mail til Hannah (hannah.ruud@jus.uio.no).

    Hold deg oppdatert på hva som skjer - medier mm.

    NIFS i media

    Fakultetsnytt

    Uniforum

    Apollon

    Khrono - nyheter om universiteter, høgskoler og forskning

    Podkastliste - Det juridiske fakultet (uio.no)

    Sakskart og protokollar for Fakultetsstyret - Det juridiske fakultet (uio.no)


    Søke reisemidler fra Letterstedska föreningen – frist 15. september/ 15. februar hvert år

    Foreningen støtter nordisk samarbeid bla innen vitenskap.

    Her kan man søke om å få dekket reisen til/fra nordiske konferanser og seminarer, ekskursjoner, og reise for nordiske gjesteforskere.

    Man kan ikke søke om middager, hotellopphold, administrasjon, lønn.

    Letterstedtska föreningen – Föreningens uppgift är enligt stadgan att befordra gemenskapen mellan de fem nordiska länderna med avseende på industri, vetenskap och konst.

    (gå til «anslag»)


    Press Reader

    Alle ansatte og studenter ved UiO har fri tilgang til en rekke norske og internasjonale aviser og tidsskrifter gjennom bibliotekets tjeneste Press Reader


    📌Arrangementer ved NIFS 

    Her finner du våre arrangementer for de kommende ukene

    Her ligger interne faglunsjer: Interne faglunsjer


    "Alt" du lurer på 

    Ansatt-info (For nye, etablerte og midlertidige ansatte)

    Ansettelsesforhold - For ansatte

    Ansatt ved NIFS - for alle ved Nordisk institutt for sjørett

    Informasjon til nyansatte ved Det juridiske fakultet

    Vitenskapelig assistent ved NIFS - For ansatte

    Parkering

    Parkering for ansatte - alt du trenger å vite

    Skal du parkere på UiOs parkeringsplasser må du registrere deg som UiO-bruker i parkeringsappen Apcoa Flow. Last den ned i App Store eller Google Play. Alternativt kan du registrere deg på Apcoas nettside (flow.apcoa.no)

    Bedriftshelsetjenester

    Møterom

    Vil du booke kapperommet, kjerka eller møterommet på energiretten? Spør noen i administrasjonen.

    Andre møterom kan reserveres i Outlook.

    Undervisningsrom kan reserveres i TP: Rombestilling.

    Innkjøp og faktura? Kontakt alltid Camilla først! 

    UiO tar ikke imot fakturaer uten at det er grunnlag i en bestilling. Vi kan ikke betale for noe som ikke er bestilt.
    et er Riksrevisjonen som krever dette.

    1) Fakturaer skal sendes i EHF (dvs. elektronisk) format (fra norske leverandører).

    Vi henviser til denne siden: https://www.uio.no/om/samarbeid/sende-faktura-til-uio/

    Man må legge inn stedkode og bestillingsnummer (EHF-nummeret knytter fakturaen til bestillingen). Dette får leverandøren av fakultetets regnskapsavdeling når Camilla har lagt inn bestilling.

    Har man delprosjektnummer er det fint om man oppgir det, men i mangel av delprosjekt finner UiOs fakturamottak ut av det hvis man setter på vår stedkode 12150000 og navn på den ansatte.

    2) Utenlandske leverandører kan ikke sende i EHF-format, men skal sende faktura via denne e-postadr: invoices@admin.uio.no

    Dette gjelder for alt fra møte- og seminarbevertning til kontorrekvisita, men også kurs og konferanseavgift.

    Kurs og konferanser

    Innkjøp: kurs-/konferansedeltakelse

    Hovedregel: Du melder deg på selv.

    Flere og flere arrangører legger nå betalingsløsning direkte i påmeldingsskjemaet, slik at deltakelse må betales direkte ved påmelding. Da må du gjennomfører påmelding selv, betale faktura, og så legge utlegget som refusjon i DFØ-appen, med opplastet bilde av kvitteringen.

    Du kan be Camilla om hjelp. 

    1) Fakturaer skal sendes i EHF (dvs. elektronisk) format (fra norske leverandører).

    Vi henviser til denne siden: https://www.uio.no/om/samarbeid/sende-faktura-til-uio/

    Man må legge inn stedkode og bestillingsnummer (EHF-nummeret, som knytter fakturaen til bestillingen). Dette får leverandøren av Camilla når hun legger inn bestilling, eller du kan gjøre det selv her: Bestilling av varer og tjenester for Juridisk fakultet - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no).

    Har man delprosjektnr er det fint om man oppgir det, men i mangel av delprosjekt finner UiOs fakturakontor ut av det hvis man setter på stedkode og navn på vit. ansatt.

    2) Utenlandske leverandører kan ikke sende i EHF-format, men skal sende faktura via denne e-postadr: invoices@admin.uio.no

    Reiser

    Reiser og opphold for gjester UiO skal betale for

    Husk at administrasjonen (Camilla) booker reise og opphold for eksterne. 

    Dine egne reiser

    Informasjon om hva du må gjøre før du bestiller, hvordan du bestiller og hva du gjør under og etter reisen finner du her: Reise - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)

    Ting som er viktig å huske på, og som er utdypet på lenken over:

    • Alle reiser skal være forhåndsgodkjent av nærmeste leder - du søker selv i DFØ-portalen. Veiledning finner du på linken over.
    • Etter godkjenning bestiller du reisen selv.
    •  Alle reisetjenester skal bestilles via UiOs reisebyrå Berg-Hansen i reiseportalen, BH-portalen.
    • Reiseregning skal leveres innen én måned etter reiseslutt.

    Retningslinjene som gjelder for tjenestereiser ved UiO finner du her.


      Innkjøp - bøker


      Innkjøp IT-utstyr

      NB: Utlegg for IT-utstyr refunderes ikke, hør med kontorsjef hva som kan bestilles via IT lokalt.


      Utlegg

      Dersom du har kjøpt noe og trenger å få refundert utgiftene, gjøres dette via selvbetjeningsportalen (fast ansatte).

      https://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/selvbetjeningsportal/slik-bruker-du-dfo-appen.htm

      Riktig fremgangsmåte for å legge inn og slette refusjoner i DFØ 

      Når ansatte lager refusjon eller reiseregning i Selvbetjeningsportalen så må man alltid endre på kostnadstilordningen på den første siden. Det er der man endrer til for eksempel et delprosjekt som kostnaden skal føres på. Som standard kommer delprosjektet man er lønnet på, og det er for de aller fleste feil delprosjekt å føre reise/refusjon på.

      Veiledninger:
      endre-delprosjekt-pa-reise-refusjon.pdf
      slette-post-fra-utgiftsrefusjon.pdf

      Virksomhetskort - kredittkort med firmaansvar

      Vi anbefaler på det varmeste alle faste ansatte å ha UiOs kredittkort for utlegg. Gebyrene i kortet dekkes av UiO og utleggene refunderes i god tid før Eurocard sier fra at de skal ha krediteringen.

      Om du registrerer kortet (kontonummeret) i person-info-delen i DFØ-portalen kan du hente utleggskvitteringene rett inn i refusjonen. Du trenger altså ikke skanne inn kvitteringene, lagre på fil og og laste opp – DFØ henter dem automagisk fra kortet.
      Veldig kjapt og greit – særlig om man benytter DFØ-appen, men det funker fint i selvbetjeningsportalen også.

      Virksomhetskort - kredittkort med firmaansvar - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)



      Div. info, veiledninger og frister

      Emneord: Fredagsbulletin, Nytt fra NIFS Av Camilla Arnøy
      Publisert 1. des. 2023 14:59 - Sist endret 12. jan. 2024 11:46