Utlysning: Nærings-ph.d. - doktorgradsprosjekt i bedrift 2024
Forskningsrådet lyser ut inntil 100 millioner kroner til 49 doktorgradsprosjekter i bedrift. 35 er åpne for alle temaer, bransjer og næringer, de øvrige er øremerket kunstig intelligens, IKT-sikkerhet og kryptologi, dessuten maritime temaer. Søknadsfrist 5. juni. Les mer her.
Heidi med artikkel i Carbon and Climate Law Review
Les artikkelen "Removing CO2 from the Atmosphere to Enable Net Negative Emissions – A Behavioural Law and Economics Perspective" HER. Heidi ønsker også å rekke en takk til Inger for hjelp med fotnotene!
Det 30. Nordiske sjørettsseminar
Vedlagt følger invitasjon til Det 30. Nordiske sjørettsseminar i rekken, som i år finner sted i Mariehamn på Åland.
Seminaret går over to dager, fra mandag 2. september – onsdag 4. september, og holdes på hotell Arkipelag.
Det faglige programmet starter mandag 2. september kl. 14.30 og avsluttes med lunsj onsdag 4. september kl. 11.45.
Dagen før seminaret, søndag 1. september, arrangerer vi en utflukt for de som ønsker å se litt mer av Åland.
Seminaret tar for seg følgende tre hovedtemaer:
- Sikkerhet og beredskap
- Skipsbygging
- Skipsutslipp og miljø
1. Nettside og program
Her finner dere nettsiden til programmet og annen praktisk informasjon: Det 30. Nordiske sjørettsseminar 2024 på Åland - Nordisk institutt for sjørett (uio.no)
2. Frist for påmelding: 28. mai.
3. Deltakeravgift for seminar 2-4. september:
Instituttet dekker deltageravgiften for aktuelle NifS-deltagere.
Pris for utflukten inkl. en natt i enkeltrom på hotell Arkipelag/ evt. Pommern: NOK 5.200/NOK 4.700
Minner om rutinene angående bestilling av reiser
Ansatte må selv bestille reiser i Berg-Hansen, se https://www.uio.no/for-ansatte/ansettelsesforhold/reise/reisebestilling/index.html#enkel-reise
Da må man legge ut for reisen og legge inn en utgiftsrefusjon i DFØ-portalen i etterkant.
Det er også mulig å søke om å få UiO Eurocard - https://www.uio.no/for-ansatte/ansettelsesforhold/reise/forberedelser/
Søknadsskjema her https://eurocard.com/no/general-apply/no/
Gjester
Dersom instituttet skal betale for reisen, kan de kontakte Camilla. De må oppgi delprosjektnummer. Man må oppgi fullt navn, epostadresse og mobilnummer, i tillegg til hvilke datoer, flighter og om man ønsker carry-on eller innsjekket bagasje.
Resepsjonen holder stengt flere dager neste uke
I forbindelse med ELAWNET-konferansen neste uke holder resepsjonen stengt tirsdag, onsdag og torsdag.
MarIus 581 ute i dag
Gratulerer til forfatter og tidligere vit.ass. Joachim Bakke med MarIus nr 581: "Konsesjon på auksjon - En metode for å tildele produksjonskapasitet til oppdrett av matfisk i sjø av laks, ørret og regnbueørret"
Du leser den her: https://www.sjorettsfondet.no/journal/2024/581
Melde inn saker til Fredagsbulletinen?
Har du en sak (nyhet, ny bokutgivelse, seminar eller noe annet spennende) som skal med i Fredagsbulletinen? Ikke nøl med å sende en mail til Hannah (hannah.ruud@jus.uio.no).
Hold deg oppdatert på hva som skjer - medier mm.
Khrono - nyheter om universiteter, høgskoler og forskning
Podkastliste - Det juridiske fakultet (uio.no)
Sakskart og protokollar for Fakultetsstyret - Det juridiske fakultet (uio.no)
Du kan selv melde deg på (eller av) våre e-postlister
Søke reisemidler fra Letterstedska föreningen – frist 15. september/ 15. februar hvert år
Foreningen støtter nordisk samarbeid bla innen vitenskap.
Her kan man søke om å få dekket reisen til/fra nordiske konferanser og seminarer, ekskursjoner, og reise for nordiske gjesteforskere.
Man kan ikke søke om middager, hotellopphold, administrasjon, lønn.
(gå til «anslag»)
Press Reader
Alle ansatte og studenter ved UiO har fri tilgang til en rekke norske og internasjonale aviser og tidsskrifter gjennom bibliotekets tjeneste Press Reader
Arrangementer ved NIFS
Her finner du våre arrangementer for de kommende ukene
Her ligger interne faglunsjer: Interne faglunsjer
"Alt" du lurer på
Ansatt-info (For nye, etablerte og midlertidige ansatte)
Ansettelsesforhold - For ansatte
Ansatt ved NIFS - for alle ved Nordisk institutt for sjørett
Informasjon til nyansatte ved Det juridiske fakultet
Vitenskapelig assistent ved NIFS - For ansatte
Parkering
Parkering for ansatte - alt du trenger å vite
Skal du parkere på UiOs parkeringsplasser må du registrere deg som UiO-bruker i parkeringsappen Apcoa Flow. Last den ned i App Store eller Google Play. Alternativt kan du registrere deg på Apcoas nettside (flow.apcoa.no).
Bedriftshelsetjenester
Møterom
Vil du booke kapperommet, kjerka eller møterommet på energiretten? Spør noen i administrasjonen.
Andre møterom kan reserveres i Outlook.
Undervisningsrom kan reserveres i TP: Rombestilling.
Innkjøp og faktura? Kontakt alltid Camilla først!
UiO tar ikke imot fakturaer uten at det er grunnlag i en bestilling. Vi kan ikke betale for noe som ikke er bestilt.
et er Riksrevisjonen som krever dette.
1) Fakturaer skal sendes i EHF (dvs. elektronisk) format (fra norske leverandører).
Vi henviser til denne siden: https://www.uio.no/om/samarbeid/sende-faktura-til-uio/
Man må legge inn stedkode og bestillingsnummer (EHF-nummeret knytter fakturaen til bestillingen). Dette får leverandøren av fakultetets regnskapsavdeling når Camilla har lagt inn bestilling.
Har man delprosjektnummer er det fint om man oppgir det, men i mangel av delprosjekt finner UiOs fakturamottak ut av det hvis man setter på vår stedkode 12150000 og navn på den ansatte.
2) Utenlandske leverandører kan ikke sende i EHF-format, men skal sende faktura via denne e-postadr: invoices@admin.uio.no
Dette gjelder for alt fra møte- og seminarbevertning til kontorrekvisita, men også kurs og konferanseavgift.
Kurs og konferanser
Innkjøp: kurs-/konferansedeltakelse
Hovedregel: Du melder deg på selv.
Flere og flere arrangører legger nå betalingsløsning direkte i påmeldingsskjemaet, slik at deltakelse må betales direkte ved påmelding. Da må du gjennomfører påmelding selv, betale faktura, og så legge utlegget som refusjon i DFØ-appen, med opplastet bilde av kvitteringen.
Du kan be Camilla om hjelp.
1) Fakturaer skal sendes i EHF (dvs. elektronisk) format (fra norske leverandører).
Vi henviser til denne siden: https://www.uio.no/om/samarbeid/sende-faktura-til-uio/
Man må legge inn stedkode og bestillingsnummer (EHF-nummeret, som knytter fakturaen til bestillingen). Dette får leverandøren av Camilla når hun legger inn bestilling, eller du kan gjøre det selv her: Bestilling av varer og tjenester for Juridisk fakultet - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no).
Har man delprosjektnr er det fint om man oppgir det, men i mangel av delprosjekt finner UiOs fakturakontor ut av det hvis man setter på stedkode og navn på vit. ansatt.
2) Utenlandske leverandører kan ikke sende i EHF-format, men skal sende faktura via denne e-postadr: invoices@admin.uio.no
Reiser
Reiser og opphold for gjester UiO skal betale for
Husk at administrasjonen (Camilla) booker reise og opphold for eksterne.
Dine egne reiser
Informasjon om hva du må gjøre før du bestiller, hvordan du bestiller og hva du gjør under og etter reisen finner du her: Reise - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Ting som er viktig å huske på, og som er utdypet på lenken over:
- Alle reiser skal være forhåndsgodkjent av nærmeste leder - du søker selv i DFØ-portalen. Veiledning finner du på linken over.
- Etter godkjenning bestiller du reisen selv.
- Alle reisetjenester skal bestilles via UiOs reisebyrå Berg-Hansen i reiseportalen, BH-portalen.
- Reiseregning skal leveres innen én måned etter reiseslutt.
Retningslinjene som gjelder for tjenestereiser ved UiO finner du her.
Det er lurt å ha UiO Eurocard Corporate til jobbrelaterte utlegg - se info i Fredagsbulletinen 5.april 2024
Alle typer tjenesterelaterte utlegg og reiser skal betales med kredittkort. UiO har en avtale om Eurocard Corporate Gold
Slik søker du om kredittkort
1. Ha ditt UiO-ansattnummer og din BankID tilgjengelig. Ansattnummeret finner du på lønnslippen din i selvbetjeningsportalen, se brukerveiledning (dfo.no).
Merk: Kredittkorttransaksjoner vil ikke bli importert til selvbetjeningsportalen hvis ansattnummer mangler.
2. Registrer din UiO e-postadresse på Eurocards søknadsportal (eurocard.no) og fyll ut søknadsskjema. https://eurocard.com/no/general-apply/no/
Innkjøp - bøker
- Bøker skal primært kjøpes gjennom bestillingssystemet og hos UiOs rammeavtaleleverandører.
- Hos Akademika kan du vise tilsattkortet ditt og be om faktura til UiO. Husk at du må oppgi ditt eget navn og bestillerkode, som du kan få av administrasjonen.
- Bøker kan også kjøpes i bokhandel eller på nett når dette er nødvendig. Da må du selv betale og få utlegget refundert i etterkant (husk å ta vare på kvittering). Slik bruker du DFØ-appen - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Innkjøp IT-utstyr
NB: Utlegg for IT-utstyr refunderes ikke, hør med kontorsjef hva som kan bestilles via IT lokalt.
Utlegg og refusjon
Dersom du har kjøpt noe og trenger å få refundert utgiftene, gjøres dette via selvbetjeningsportalen (fast ansatte).
https://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/selvbetjeningsportal/slik-bruker-du-dfo-appen.htm
Registrere utgiftsrefusjon | DFØ (dfo.no)
Riktig fremgangsmåte for å legge inn og slette refusjoner i DFØ
Når ansatte lager refusjon eller reiseregning i Selvbetjeningsportalen så må man alltid endre på kostnadstilordningen på den første siden. Det er der man endrer til for eksempel et delprosjekt som kostnaden skal føres på. Som standard kommer delprosjektet man er lønnet på, og det er for de aller fleste feil delprosjekt å føre reise/refusjon på.
Veiledninger:
endre-delprosjekt-pa-reise-refusjon.pdf
slette-post-fra-utgiftsrefusjon.pdf
Div. info, veiledninger og frister
-
Cristin - Publikasjonsregister: rapportering, frister og aktuelt
-
Regler for godskriving og uttak av undervisnings- og eksamensbanken
-
Her er søknadsfristen to ganger i året - og NB! man må søke et år i forveien!
Dette fordi fakultetet skal ha tid til å finne erstattere/noen til å undervise.
- Ressursside og admin.støtte ved NFR-søknader