Fredagsbulletin 10. mai

Nytt og nyttig - fra Nordisk institutt for sjørett

Nærbilde av blomst og sommerfugl

Foto: Unsplash.com


Utlysning: Nærings-ph.d. - doktorgradsprosjekt i bedrift 2024

Forskningsrådet lyser ut inntil 100 millioner kroner til 49 doktorgradsprosjekter i bedrift. 35 er åpne for alle temaer, bransjer og næringer, de øvrige er øremerket kunstig intelligens, IKT-sikkerhet og kryptologi, dessuten maritime temaer. Søknadsfrist 5. juni. Les mer her


Heidi med artikkel i Carbon and Climate Law Review

Les artikkelen "Removing CO2 from the Atmosphere to Enable Net Negative Emissions – A Behavioural Law and Economics Perspective" HER. Heidi ønsker også å rekke en takk til Inger for hjelp med fotnotene! 


Det 30. Nordiske sjørettsseminar

Vedlagt følger invitasjon til Det 30. Nordiske sjørettsseminar i rekken, som i år finner sted i Mariehamn på Åland.

Seminaret går over to dager, fra mandag 2. september – onsdag 4. september, og holdes på hotell Arkipelag.

Det faglige programmet starter mandag 2. september kl. 14.30 og avsluttes med lunsj onsdag 4. september kl. 11.45.

Dagen før seminaret, søndag 1. september, arrangerer vi en utflukt for de som ønsker å se litt mer av Åland.

Seminaret tar for seg følgende tre hovedtemaer:

  1. Sikkerhet og beredskap
  2. Skipsbygging
  3. Skipsutslipp og miljø

1. Nettside og program

Her finner dere nettsiden til programmet og annen praktisk informasjon: Det 30. Nordiske sjørettsseminar 2024 på Åland - Nordisk institutt for sjørett (uio.no)

2. Frist for påmelding: 28. mai.

3. Deltakeravgift for seminar 2-4. september:

Instituttet dekker deltageravgiften for aktuelle NifS-deltagere.

Pris for utflukten inkl. en natt i enkeltrom på hotell Arkipelag/ evt. Pommern: NOK 5.200/NOK 4.700


Minner om rutinene angående bestilling av reiser 

Ansatte må selv bestille reiser i Berg-Hansen, se https://www.uio.no/for-ansatte/ansettelsesforhold/reise/reisebestilling/index.html#enkel-reise
Da må man legge ut for reisen og legge inn en utgiftsrefusjon i DFØ-portalen i etterkant.

Det er også mulig å søke om å få UiO Eurocard - https://www.uio.no/for-ansatte/ansettelsesforhold/reise/forberedelser/
Søknadsskjema her https://eurocard.com/no/general-apply/no/

Gjester
Dersom instituttet skal betale for reisen, kan de kontakte Camilla. De må oppgi delprosjektnummer. Man må oppgi fullt navn, epostadresse og mobilnummer, i tillegg til hvilke datoer, flighter og om man ønsker carry-on eller innsjekket bagasje.


Resepsjonen holder stengt flere dager neste uke

I forbindelse med ELAWNET-konferansen neste uke holder resepsjonen stengt tirsdag, onsdag og torsdag. 


MarIus 581 ute i dag

Gratulerer til forfatter og tidligere vit.ass. Joachim Bakke med MarIus nr 581: "Konsesjon på auksjon - En metode for å tildele produksjonskapasitet til oppdrett av matfisk i sjø av laks, ørret og regnbueørret"
Du leser den her: https://www.sjorettsfondet.no/journal/2024/581


📯 Melde inn saker til Fredagsbulletinen?

Har du en sak (nyhet, ny bokutgivelse, seminar eller noe annet spennende) som skal med i Fredagsbulletinen? Ikke nøl med å sende en mail til Hannah (hannah.ruud@jus.uio.no).

Hold deg oppdatert på hva som skjer - medier mm.

NIFS i media

Fakultetsnytt

Uniforum

Apollon

Khrono - nyheter om universiteter, høgskoler og forskning

Podkastliste - Det juridiske fakultet (uio.no)

Sakskart og protokollar for Fakultetsstyret - Det juridiske fakultet (uio.no)

Du kan selv melde deg på (eller av) våre e-postlister

·         Sjørett, onsdagsseminar

·         Energijuridisk klubb

·         Fiskerirett- og havbruk

·         Naturressursrett


Søke reisemidler fra Letterstedska föreningen – frist 15. september/ 15. februar hvert år

Foreningen støtter nordisk samarbeid bla innen vitenskap.

Her kan man søke om å få dekket reisen til/fra nordiske konferanser og seminarer, ekskursjoner, og reise for nordiske gjesteforskere.

Man kan ikke søke om middager, hotellopphold, administrasjon, lønn.

Letterstedtska föreningen – Föreningens uppgift är enligt stadgan att befordra gemenskapen mellan de fem nordiska länderna med avseende på industri, vetenskap och konst.

(gå til «anslag»)


Press Reader

Alle ansatte og studenter ved UiO har fri tilgang til en rekke norske og internasjonale aviser og tidsskrifter gjennom bibliotekets tjeneste Press Reader


📌Arrangementer ved NIFS 

Her finner du våre arrangementer for de kommende ukene

Her ligger interne faglunsjer: Interne faglunsjer


"Alt" du lurer på 

Ansatt-info (For nye, etablerte og midlertidige ansatte)

Ansettelsesforhold - For ansatte

Ansatt ved NIFS - for alle ved Nordisk institutt for sjørett

Informasjon til nyansatte ved Det juridiske fakultet

Vitenskapelig assistent ved NIFS - For ansatte

Parkering

Parkering for ansatte - alt du trenger å vite

Skal du parkere på UiOs parkeringsplasser må du registrere deg som UiO-bruker i parkeringsappen Apcoa Flow. Last den ned i App Store eller Google Play. Alternativt kan du registrere deg på Apcoas nettside (flow.apcoa.no)

Bedriftshelsetjenester

Møterom

Vil du booke kapperommet, kjerka eller møterommet på energiretten? Spør noen i administrasjonen.

Andre møterom kan reserveres i Outlook.

Undervisningsrom kan reserveres i TP: Rombestilling.

Innkjøp og faktura? Kontakt alltid Camilla først! 

UiO tar ikke imot fakturaer uten at det er grunnlag i en bestilling. Vi kan ikke betale for noe som ikke er bestilt.
et er Riksrevisjonen som krever dette.

1) Fakturaer skal sendes i EHF (dvs. elektronisk) format (fra norske leverandører).

Vi henviser til denne siden: https://www.uio.no/om/samarbeid/sende-faktura-til-uio/

Man må legge inn stedkode og bestillingsnummer (EHF-nummeret knytter fakturaen til bestillingen). Dette får leverandøren av fakultetets regnskapsavdeling når Camilla har lagt inn bestilling.

Har man delprosjektnummer er det fint om man oppgir det, men i mangel av delprosjekt finner UiOs fakturamottak ut av det hvis man setter på vår stedkode 12150000 og navn på den ansatte.

2) Utenlandske leverandører kan ikke sende i EHF-format, men skal sende faktura via denne e-postadr: invoices@admin.uio.no

Dette gjelder for alt fra møte- og seminarbevertning til kontorrekvisita, men også kurs og konferanseavgift.

Kurs og konferanser

Innkjøp: kurs-/konferansedeltakelse

Hovedregel: Du melder deg på selv.

Flere og flere arrangører legger nå betalingsløsning direkte i påmeldingsskjemaet, slik at deltakelse må betales direkte ved påmelding. Da må du gjennomfører påmelding selv, betale faktura, og så legge utlegget som refusjon i DFØ-appen, med opplastet bilde av kvitteringen.

Du kan be Camilla om hjelp. 

1) Fakturaer skal sendes i EHF (dvs. elektronisk) format (fra norske leverandører).

Vi henviser til denne siden: https://www.uio.no/om/samarbeid/sende-faktura-til-uio/

Man må legge inn stedkode og bestillingsnummer (EHF-nummeret, som knytter fakturaen til bestillingen). Dette får leverandøren av Camilla når hun legger inn bestilling, eller du kan gjøre det selv her: Bestilling av varer og tjenester for Juridisk fakultet - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no).

Har man delprosjektnr er det fint om man oppgir det, men i mangel av delprosjekt finner UiOs fakturakontor ut av det hvis man setter på stedkode og navn på vit. ansatt.

2) Utenlandske leverandører kan ikke sende i EHF-format, men skal sende faktura via denne e-postadr: invoices@admin.uio.no

Reiser

Reiser og opphold for gjester UiO skal betale for

Husk at administrasjonen (Camilla) booker reise og opphold for eksterne. 

Dine egne reiser

Informasjon om hva du må gjøre før du bestiller, hvordan du bestiller og hva du gjør under og etter reisen finner du her: Reise - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)

Ting som er viktig å huske på, og som er utdypet på lenken over:

  • Alle reiser skal være forhåndsgodkjent av nærmeste leder - du søker selv i DFØ-portalen. Veiledning finner du på linken over.
  • Etter godkjenning bestiller du reisen selv.
  •  Alle reisetjenester skal bestilles via UiOs reisebyrå Berg-Hansen i reiseportalen, BH-portalen.
  • Reiseregning skal leveres innen én måned etter reiseslutt.

Retningslinjene som gjelder for tjenestereiser ved UiO finner du her.

 

Det er lurt å ha UiO Eurocard Corporate til jobbrelaterte utlegg - se info i Fredagsbulletinen 5.april 2024 

Alle typer tjenesterelaterte utlegg og reiser skal betales med kredittkort. UiO har en avtale om Eurocard Corporate Gold

Slik søker du om kredittkort

1.      Ha ditt UiO-ansattnummer og din BankID tilgjengelig. Ansattnummeret finner du på lønnslippen din i selvbetjeningsportalen, se brukerveiledning (dfo.no).

Merk: Kredittkorttransaksjoner vil ikke bli importert til selvbetjeningsportalen hvis ansattnummer mangler.

2.      Registrer din UiO e-postadresse på Eurocards søknadsportal (eurocard.no) og fyll ut søknadsskjema. https://eurocard.com/no/general-apply/no/


    Innkjøp - bøker


    Innkjøp IT-utstyr

    NB: Utlegg for IT-utstyr refunderes ikke, hør med kontorsjef hva som kan bestilles via IT lokalt.


    Utlegg og refusjon

    Dersom du har kjøpt noe og trenger å få refundert utgiftene, gjøres dette via selvbetjeningsportalen (fast ansatte).

    https://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/selvbetjeningsportal/slik-bruker-du-dfo-appen.htm

    Registrere utgiftsrefusjon | DFØ (dfo.no)

    Riktig fremgangsmåte for å legge inn og slette refusjoner i DFØ 

    Når ansatte lager refusjon eller reiseregning i Selvbetjeningsportalen så må man alltid endre på kostnadstilordningen på den første siden. Det er der man endrer til for eksempel et delprosjekt som kostnaden skal føres på. Som standard kommer delprosjektet man er lønnet på, og det er for de aller fleste feil delprosjekt å føre reise/refusjon på.

    Veiledninger:
    endre-delprosjekt-pa-reise-refusjon.pdf
    slette-post-fra-utgiftsrefusjon.pdf

    Div. info, veiledninger og frister

    Emneord: Fredagsbulletin, Nytt fra NIFS Av Hannah Ruud
    Publisert 10. mai 2024 11:00 - Sist endret 10. mai 2024 11:00