Fredagsbulletin 10. november

Nytt og nyttig - fra Nordisk institutt for sjørett

Bildet kan inneholde: trapp utenfor utgangsdør med to utskårede gresskar. Halloween-dekorasjon.

Bildet er hentet fra Pixabay.com


Dilemmaer i rettsstaten: Håndtering av flom- og skredrisiko 21. november

Katrine og Hans Jacob skal delta på et arrangement i Dilemmaserien om flom og skred 21. november kl. 15-16.30. Les mer på arrangementssiden


Alla var ukens forfatter hos Karnov forrige uke

Utdrag fra Karnov:

Ukens forfatter er Alla Pozdnakova. Timingen kunne ikke være bedre for kommentarer til romloven - Andøya romhavn har nettopp blitt åpnet og vil etter hvert begynne med oppskytinger av satellitter i bane.

Alla er er professor i rettsvitenskap ved Nordisk institutt for sjørett, Det juridiske fakultet, UiO.

For Karnov har hun skrevet lovkommentarer til lov om oppskyting av gjenstander fra norsk territorium m.m. ut i verdensrommet
.

– Jeg ble utdannet som jurist i utlandet, noe som gjør det spesielt spennende å skrive for Karnov. Jeg håper at flere jurister med innvandringsbakgrunn vil bli inspirert til å skrive lovkommentarer og publisere forskningen sin på norsk, forteller Alla i Ukens forfatter.

Les hele innlegget her.
Du kan også besøke forfatterprofilen hennes på Karnovs nettsider.


Nominasjonsfrist til Velferdsprisen 2023 12. november (søndag)

Velferdsprisen gis til en gruppe ansatte, et fagmiljø eller en enkeltperson som har utmerket seg ved å styrke arbeidsgleden og fellesskapet ved Universitetet i Oslo – for eksempel ved å tenke nytt i forhold til arbeidsplassen eller ved å bedre det fysiske miljøet eller ved å spre entusiasme og glede på andre måter.

Prisen deles ut under den årlige adventskonserten i Universitetets aula, og vi ber alle om å legge merke til at i år blir adventskonserten søndag den 3. desember kl. 15.30. Dørene åpner 15:00. Etter konserten blir det tradisjonell tenning av juletreet på Universitetsplassen.

Se hvordan dere nominerer her.


Valg av faste vitenskapelig ansatte til fakultetsstyret - forlenget frist til 13.  november.

Til det kommende fakultetsstyrevalget har det hittil meldt seg for få faste vitenskapelig ansatte til at vi får fylt alle de totalt 6 vervene som skal fylles (2 faste + 4 vararepresentanter). Forslagsfristen er derfor forlenget til mandag 13. november.

Forslag kan sendes til valgstyrets sekretær Andreas Mobråthen, andreas.mobrathen@jus.uio.no.

Det vises for øvrig til tidligere utsendt informasjon om fakultetsstyrevalget, samt fakultetets valgsider: https://www.jus.uio.no/om/organisasjon/valg/fakultetsstyrevalg.html.


Ny publikasjon av Julius og Catherine

Catherine og Julius har nylig publisert bokkapitlet Energy Law’ i Miroslava Scholten (ed), Research Handbook on the Enforcement of EU Law (Edward Elgar Publishing 2023). I kapitlet forklarer Julius og Catherine hvordan EU-energirett håndheves av EU-kommisjonen, ACER og nasjonale myndigheter. Kapitlet undersøker også faktorer som bidrar til vellykket håndheving av EU-energirett, så vel som faktorer som begrenser effektiv håndheving.

Du finner bokkapitlet her.

Og aktueltsaken om publikasjonen finner du her


Lanseringsseminar for Forum for dyrevernrett

Denne uken har det vært lanseringsseminar for Forum for dyrevernrett! Gratulerer så mye til stipendiat Annichen Kongsvik Sæteren, som var en av initiativtakerne bak forumet. 

Les mer om Forum for dyrevernrett her.

Bildet kan inneholde: anlegg, frakk, organisme, stol, dress.


Norsk lansering av rapporten «Free to Think 2023»

14. november inviterer SAIH, Scholars at Risk Norge og UiO til norsk lansering av rapporten «Free to Think 2023» og panelsamtale om angrep på akademisk frihet – med spesielt søkelys på kvinners deltagelse i akademia, i lys av situasjonen i Afghanistan og Iran.

Arrangementet finner sted i Domus Bibliotheca. Hovedprogrammet varer fra 10-12, og avsluttes med lunsj i etterkant.  

Les mer og finn påmelding på UiO sine sider

Arrangementet finner du også på Facebook.


Catherine i podcast om ACER-saken

31. oktober avsa Høyesterett dom i såkalt ACER-saken. Catherine har diskutert dommen, rollen til ACER og innholdet i den tredje energimarkedspakken som står sentralt i saken, i podcasten til advokatfirmaet Hjort.

Du kan høre episoden her:

Spotify: https://open.spotify.com/episode/2foYiAxSUyO3SGwqlFxWbS?si=06d4724df875456c

iTunes/Apple: https://podcasts.apple.com/no/podcast/energisk/id1531762978?i=1000634219555 


📯 Melde inn saker til Fredagsbulletinen?

Har du en sak (nyhet, ny bokutgivelse, seminar eller noe annet spennende) som skal med i Fredagsbulletinen? Ikke nøl med å sende en mail til Hannah (hannah.ruud@jus.uio.no).

Hold deg oppdatert på hva som skjer - medier mm.

NIFS i media

Fakultetsnytt

Uniforum

Apollon

Khrono - nyheter om universiteter, høgskoler og forskning

Podkastliste - Det juridiske fakultet (uio.no)

Sakskart og protokollar for Fakultetsstyret - Det juridiske fakultet (uio.no)


Søke reisemidler fra Letterstedska föreningen – frist 15. september/ 15. februar hvert år

Foreningen støtter nordisk samarbeid bla innen vitenskap.

Her kan man søke om å få dekket reisen til/fra nordiske konferanser og seminarer, ekskursjoner, og reise for nordiske gjesteforskere.

Man kan ikke søke om middager, hotellopphold, administrasjon, lønn.

Letterstedtska föreningen – Föreningens uppgift är enligt stadgan att befordra gemenskapen mellan de fem nordiska länderna med avseende på industri, vetenskap och konst.

(gå til «anslag»)


Press Reader

Alle ansatte og studenter ved UiO har fri tilgang til en rekke norske og internasjonale aviser og tidsskrifter gjennom bibliotekets tjeneste Press Reader


📌Arrangementer ved NIFS 

Her finner du våre arrangementer for de kommende ukene

Her ligger interne faglunsjer: Interne faglunsjer


"Alt" du lurer på 

Ansatt-info (For nye, etablerte og midlertidige ansatte)

Ansettelsesforhold - For ansatte

Ansatt ved NIFS - for alle ved Nordisk institutt for sjørett

Informasjon til nyansatte ved Det juridiske fakultet

Vitenskapelig assistent ved NIFS - For ansatte

Parkering

Parkering for ansatte - alt du trenger å vite

Skal du parkere på UiOs parkeringsplasser må du registrere deg som UiO-bruker i parkeringsappen Apcoa Flow. Last den ned i App Store eller Google Play. Alternativt kan du registrere deg på Apcoas nettside (flow.apcoa.no)

Bedriftshelsetjenester

Møterom

Vil du booke kapperommet, kjerka eller møterommet på energiretten? Spør noen i administrasjonen.

Andre møterom kan reserveres i Outlook.

Undervisningsrom kan reserveres i TP: Rombestilling.

Innkjøp og faktura? Kontakt alltid Camilla først! 

UiO tar ikke imot fakturaer uten at det er grunnlag i en bestilling. Vi kan ikke betale for noe som ikke er bestilt.
et er Riksrevisjonen som krever dette.

1) Fakturaer skal sendes i EHF (dvs. elektronisk) format (fra norske leverandører).

Vi henviser til denne siden: https://www.uio.no/om/samarbeid/sende-faktura-til-uio/

Man må legge inn stedkode og bestillingsnummer (EHF-nummeret knytter fakturaen til bestillingen). Dette får leverandøren av fakultetets regnskapsavdeling når Camilla har lagt inn bestilling.

Har man delprosjektnummer er det fint om man oppgir det, men i mangel av delprosjekt finner UiOs fakturamottak ut av det hvis man setter på vår stedkode 12150000 og navn på den ansatte.

2) Utenlandske leverandører kan ikke sende i EHF-format, men skal sende faktura via denne e-postadr: invoices@admin.uio.no

Dette gjelder for alt fra møte- og seminarbevertning til kontorrekvisita, men også kurs og konferanseavgift.

Kurs og konferanser

Innkjøp: kurs-/konferansedeltakelse

Hovedregel: Du melder deg på selv.

Flere og flere arrangører legger nå betalingsløsning direkte i påmeldingsskjemaet, slik at deltakelse må betales direkte ved påmelding. Da må du gjennomfører påmelding selv, betale faktura, og så legge utlegget som refusjon i DFØ-appen, med opplastet bilde av kvitteringen.

Du kan be Camilla om hjelp. 

1) Fakturaer skal sendes i EHF (dvs. elektronisk) format (fra norske leverandører).

Vi henviser til denne siden: https://www.uio.no/om/samarbeid/sende-faktura-til-uio/

Man må legge inn stedkode og bestillingsnummer (EHF-nummeret, som knytter fakturaen til bestillingen). Dette får leverandøren av Camilla når hun legger inn bestilling, eller du kan gjøre det selv her: Bestilling av varer og tjenester for Juridisk fakultet - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no).

Har man delprosjektnr er det fint om man oppgir det, men i mangel av delprosjekt finner UiOs fakturakontor ut av det hvis man setter på stedkode og navn på vit. ansatt.

2) Utenlandske leverandører kan ikke sende i EHF-format, men skal sende faktura via denne e-postadr: invoices@admin.uio.no

Reiser

Reiser og opphold for gjester UiO skal betale for

Husk at administrasjonen (Camilla) booker reise og opphold for eksterne. 

Dine egne reiser

Informasjon om hva du må gjøre før du bestiller, hvordan du bestiller og hva du gjør under og etter reisen finner du her: Reise - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)

Ting som er viktig å huske på, og som er utdypet på lenken over:

  • Alle reiser skal være forhåndsgodkjent av nærmeste leder - du søker selv i DFØ-portalen. Veiledning finner du på linken over.
  • Etter godkjenning bestiller du reisen selv.
  •  Alle reisetjenester skal bestilles via UiOs reisebyrå Berg-Hansen i reiseportalen, BH-portalen.
  • Reiseregning skal leveres innen én måned etter reiseslutt.

Retningslinjene som gjelder for tjenestereiser ved UiO finner du her.


    Innkjøp - bøker


    Innkjøp IT-utstyr

    NB: Utlegg for IT-utstyr refunderes ikke, hør med kontorsjef hva som kan bestilles via IT lokalt.


    Utlegg

    Dersom du har kjøpt noe og trenger å få refundert utgiftene, gjøres dette via selvbetjeningsportalen (fast ansatte).

    https://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/selvbetjeningsportal/slik-bruker-du-dfo-appen.htm

    Riktig fremgangsmåte for å legge inn og slette refusjoner i DFØ 

    Når ansatte lager refusjon eller reiseregning i Selvbetjeningsportalen så må man alltid endre på kostnadstilordningen på den første siden. Det er der man endrer til for eksempel et delprosjekt som kostnaden skal føres på. Som standard kommer delprosjektet man er lønnet på, og det er for de aller fleste feil delprosjekt å føre reise/refusjon på.

    Veiledninger:
    endre-delprosjekt-pa-reise-refusjon.pdf
    slette-post-fra-utgiftsrefusjon.pdf

    Virksomhetskort - kredittkort med firmaansvar

    Vi anbefaler på det varmeste alle faste ansatte å ha UiOs kredittkort for utlegg. Gebyrene i kortet dekkes av UiO og utleggene refunderes i god tid før Eurocard sier fra at de skal ha krediteringen.

    Om du registrerer kortet (kontonummeret) i person-info-delen i DFØ-portalen kan du hente utleggskvitteringene rett inn i refusjonen. Du trenger altså ikke skanne inn kvitteringene, lagre på fil og og laste opp – DFØ henter dem automagisk fra kortet.
    Veldig kjapt og greit – særlig om man benytter DFØ-appen, men det funker fint i selvbetjeningsportalen også.

    Virksomhetskort - kredittkort med firmaansvar - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)



    Div. info, veiledninger og frister

    Emneord: Fredagsbulletin, Nytt fra NIFS Av Hannah Ruud
    Publisert 10. nov. 2023 10:25 - Sist endret 10. nov. 2023 10:26