Delta på havkonferansen Blått kompass i Tromsø
Den 6.–7.juni arrangerer UiT Norges arktiske universitet ved Senter for hav og Arktis havkonferansen Blått kompass i Tromsø. I løpet av to halve dager vil vi utforske en rekke temaer tilknyttet bærekraftsmål 14 og sameksistens i havnæringene.
I år har vi særlig fokus på
* Havdata og datadeling
* Havbunnsmineraler
* Arealforvaltning
* Torskeoppdrett
* Kunstig intelligens
På scenen finner vi blant annet Nærings- og fiskeridepartementet, Sokkeldirektoratet, WWF Verdens naturfond, Loke Marine Minerals, DNV, Ode, Havforskningsinstituttet, SINTEF, og NTNU.
Fullstendig program og link til påmelding finner du her.
Skal du reise, kan det være lurt å melde seg på i god tid. Tromsø er populært reisemål - juni ingen unntak. Vi har en avtale med Scandic Ishavshotell for hotellrom. Dette er en kode man får ved bestilling av billett. Merk! Tilbudet gjelder et begrenset antall hotellrom med frist for bruk av avtalepris innen 3.mai.
Prøveundervisning for universitetslektorstillingene 16. april
- Yulia Chernykh holder prøveforelesning for stilling som universitetslektor over temaet "Når kan kjøper kreve erstatning og når må kjøper godta prisavslag ved mangler etter forbrukerkjøpsloven?".
Tid og sted: 16. april kl. 09:15 i rom 5111 i Domus Juridica.
- Karoline Rakneberg Haug holder prøveforelesning for stilling som universitetslektor over temaet "Det EØS-rettslige effektivitetsprinsippets betydning for rettens forhold til partenes prosesshandlinger".
Tid og sted: 16. april kl. 11:15 i rom 5111 i Domus Juridica.
Prøveundervisningene har en ramme på 25 minutter, og er åpen for studenter og ansatte.
Utlysning: Young CAS Grant
Senter for grunnforskning (CAS) har utlyst to ‘Young CAS Grants’ for perioden januar 2025 til desember 2026. Young CAS-programmet har som mål å støtte fremragende yngre forskere ved å gi dem muligheten til å bygge selvstendige forskningsnettverk og samle erfaring som forskningsledere.
Mer informasjon om programmet, samt detaljer om hvordan du søker, finner du her.
Ettersom UiO er blant våre partnerinstitusjoner, representerer dette en unik mulighet for yngre forskere (under 40 år).
Søknadsfristen er 10. juni 2024.
Partnerforum er åpent for alle UiO-ansatte
Partnerforum er et samarbeid mellom statsforvaltningen, UiO og Handelshøyskolen BI for å diskutere forvaltningspolitikk.
Her er program og påmelding til en rekke ulike arrangementer.
ARK-svar, informasjonsflyt og medvirkning
I presentasjonen av våre nifse svar i ARK-undersøkelsen kom det frem i allmøtet mandag at også hos oss er informasjonsflyt og medvirkning områder vi kan komme tilbake til i workshops i mai. I mellomtiden minner vi om ordinære kanaler for informasjon og medvirkning.
Informasjonsflyt
Det er viktig for alle å vite om de vanlige informasjonskanalene som referatene fra dekanmøtene, referatene fra LAMU-møtene, Fakultetsnytt og vår egen fredagsbulletin, samt ansattsidene på UiO. Referater fra styremøtene ved NIFS gjøres også tilgjengelige for alle ansatte (hittil på mail, nettside kommer).
Medvirkning
Flere nivåer:
Du kan alltid ta opp saker som gjelder arbeidet med nærmeste leder. Mye medvirkning i det daglige arbeidet skjer lokalt; det er leder som tilrettelegger (og for adm. også organiserer og planlegger) arbeidet.
Medvirkning oppover i organisasjonen kan skje ved at leder kan ta saker opp i kontorsjef- og instituttledermøter.
Det er mange faglige nettverk ved UiO der man kan være med å medvirke. Det er også viktig å vite at UiO oppfordrer ansatte til å være organisert og at fagforeningene og de lokale tillitsvalgte representerer ansatte.
Man kan dessuten benytte vernelinjen til å fremme saker som gjelder arbeidsmiljøet. Verneombudet (Camilla, vara er Louis) kan ta saker videre i Lokalt arbeidsmiljøutvalg (LAMU) - Det juridiske fakultet (uio.no) som også er et forum for informasjon og medvirkning, der både verneombudene, de tillitsvalgte, ledelsen og studentene er med.
Sondre Dyrland er tiltrådt som førsteamanuensis ved Avdeling for energi- og ressursrett
Sondre Dyrland har tidligere vært både vit.ass. og stipendiat hos NIFS, og er nå tilbake - denne gangen som førsteamanuensis. Han er tilknyttet Avdeling for energi- og ressursrett. Du kan lese mer om Sondres arbeid her.
Les også intervjuet med Sondre i Advokatbladet, der han forteller om overgangen fra Wiersholm til NIFS: "Han bytter ut partnerskapet i Wiersholm med Det juridiske fakultet".
Velkommen, Sondre!
Avdeling for energi- og ressursrett er med på nytt FME innen karbonfangst og lagring.
11. april kunngjorde Forskningsrådet hvilke nye forskningssentre for miljøvennlig energi (FME) fikk støtte. Avdelingen var med på 3 søknader, og én av dem fikk tildelt støtte. Gjennom den nye Norwegian Research Centre of Excellence for Carbon Capture and Storage (GigaCCS) (2024-2032) får avdelingen mulighet til å fortsette sin langvarig satsing på CCS-jussen.
Forsikringsrettssymposiet 2024
Æres den som æres bør – i går var 70 gjester med på å takke Trine-Lise med et eget forsikringsrettsymposium til hennes ære.
Aleksander, Mads og Sara på årets ScanDutch-symposium i Rotterdam
Young CMIs arrangment "ScanDutch" berører hvert år sentrale faglige temaer innenfor sjørett og sjøforsikring. I år er temaet ansvarsbegrensningsregler for redere og Aleksander skal sammen med en dansk LLM-student delta i en komparativ paneldiskusjon om norske, danske, svenske og nederlandske regler om begrensning og begrensningsfond.
NIFS deltagelse er en god anledning for NIFS til å opprettholde og forsterke sitt internasjonale sjørettslige kontaktnettverk.
Melde inn saker til Fredagsbulletinen?
Har du en sak (nyhet, ny bokutgivelse, seminar eller noe annet spennende) som skal med i Fredagsbulletinen? Ikke nøl med å sende en mail til Hannah (hannah.ruud@jus.uio.no).
Hold deg oppdatert på hva som skjer - medier mm.
Khrono - nyheter om universiteter, høgskoler og forskning
Podkastliste - Det juridiske fakultet (uio.no)
Sakskart og protokollar for Fakultetsstyret - Det juridiske fakultet (uio.no)
Du kan selv melde deg på (eller av) våre e-postlister
Søke reisemidler fra Letterstedska föreningen – frist 15. september/ 15. februar hvert år
Foreningen støtter nordisk samarbeid bla innen vitenskap.
Her kan man søke om å få dekket reisen til/fra nordiske konferanser og seminarer, ekskursjoner, og reise for nordiske gjesteforskere.
Man kan ikke søke om middager, hotellopphold, administrasjon, lønn.
(gå til «anslag»)
Press Reader
Alle ansatte og studenter ved UiO har fri tilgang til en rekke norske og internasjonale aviser og tidsskrifter gjennom bibliotekets tjeneste Press Reader
Arrangementer ved NIFS
Her finner du våre arrangementer for de kommende ukene
Her ligger interne faglunsjer: Interne faglunsjer
"Alt" du lurer på
Ansatt-info (For nye, etablerte og midlertidige ansatte)
Ansettelsesforhold - For ansatte
Ansatt ved NIFS - for alle ved Nordisk institutt for sjørett
Informasjon til nyansatte ved Det juridiske fakultet
Vitenskapelig assistent ved NIFS - For ansatte
Parkering
Parkering for ansatte - alt du trenger å vite
Skal du parkere på UiOs parkeringsplasser må du registrere deg som UiO-bruker i parkeringsappen Apcoa Flow. Last den ned i App Store eller Google Play. Alternativt kan du registrere deg på Apcoas nettside (flow.apcoa.no).
Bedriftshelsetjenester
Møterom
Vil du booke kapperommet, kjerka eller møterommet på energiretten? Spør noen i administrasjonen.
Andre møterom kan reserveres i Outlook.
Undervisningsrom kan reserveres i TP: Rombestilling.
Innkjøp og faktura? Kontakt alltid Camilla først!
UiO tar ikke imot fakturaer uten at det er grunnlag i en bestilling. Vi kan ikke betale for noe som ikke er bestilt.
et er Riksrevisjonen som krever dette.
1) Fakturaer skal sendes i EHF (dvs. elektronisk) format (fra norske leverandører).
Vi henviser til denne siden: https://www.uio.no/om/samarbeid/sende-faktura-til-uio/
Man må legge inn stedkode og bestillingsnummer (EHF-nummeret knytter fakturaen til bestillingen). Dette får leverandøren av fakultetets regnskapsavdeling når Camilla har lagt inn bestilling.
Har man delprosjektnummer er det fint om man oppgir det, men i mangel av delprosjekt finner UiOs fakturamottak ut av det hvis man setter på vår stedkode 12150000 og navn på den ansatte.
2) Utenlandske leverandører kan ikke sende i EHF-format, men skal sende faktura via denne e-postadr: invoices@admin.uio.no
Dette gjelder for alt fra møte- og seminarbevertning til kontorrekvisita, men også kurs og konferanseavgift.
Kurs og konferanser
Innkjøp: kurs-/konferansedeltakelse
Hovedregel: Du melder deg på selv.
Flere og flere arrangører legger nå betalingsløsning direkte i påmeldingsskjemaet, slik at deltakelse må betales direkte ved påmelding. Da må du gjennomfører påmelding selv, betale faktura, og så legge utlegget som refusjon i DFØ-appen, med opplastet bilde av kvitteringen.
Du kan be Camilla om hjelp.
1) Fakturaer skal sendes i EHF (dvs. elektronisk) format (fra norske leverandører).
Vi henviser til denne siden: https://www.uio.no/om/samarbeid/sende-faktura-til-uio/
Man må legge inn stedkode og bestillingsnummer (EHF-nummeret, som knytter fakturaen til bestillingen). Dette får leverandøren av Camilla når hun legger inn bestilling, eller du kan gjøre det selv her: Bestilling av varer og tjenester for Juridisk fakultet - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no).
Har man delprosjektnr er det fint om man oppgir det, men i mangel av delprosjekt finner UiOs fakturakontor ut av det hvis man setter på stedkode og navn på vit. ansatt.
2) Utenlandske leverandører kan ikke sende i EHF-format, men skal sende faktura via denne e-postadr: invoices@admin.uio.no
Reiser
Reiser og opphold for gjester UiO skal betale for
Husk at administrasjonen (Camilla) booker reise og opphold for eksterne.
Dine egne reiser
Informasjon om hva du må gjøre før du bestiller, hvordan du bestiller og hva du gjør under og etter reisen finner du her: Reise - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Ting som er viktig å huske på, og som er utdypet på lenken over:
- Alle reiser skal være forhåndsgodkjent av nærmeste leder - du søker selv i DFØ-portalen. Veiledning finner du på linken over.
- Etter godkjenning bestiller du reisen selv.
- Alle reisetjenester skal bestilles via UiOs reisebyrå Berg-Hansen i reiseportalen, BH-portalen.
- Reiseregning skal leveres innen én måned etter reiseslutt.
Retningslinjene som gjelder for tjenestereiser ved UiO finner du her.
Innkjøp - bøker
- Bøker skal primært kjøpes gjennom bestillingssystemet og hos UiOs rammeavtaleleverandører.
- Hos Akademika kan du vise tilsattkortet ditt og be om faktura til UiO. Husk at du må oppgi ditt eget navn og bestillerkode, som du kan få av administrasjonen.
- Bøker kan også kjøpes i bokhandel eller på nett når dette er nødvendig. Da må du selv betale og få utlegget refundert i etterkant (husk å ta vare på kvittering). Slik bruker du DFØ-appen - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Innkjøp IT-utstyr
NB: Utlegg for IT-utstyr refunderes ikke, hør med kontorsjef hva som kan bestilles via IT lokalt.
Utlegg
Dersom du har kjøpt noe og trenger å få refundert utgiftene, gjøres dette via selvbetjeningsportalen (fast ansatte).
https://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/selvbetjeningsportal/slik-bruker-du-dfo-appen.htm
Riktig fremgangsmåte for å legge inn og slette refusjoner i DFØ
Når ansatte lager refusjon eller reiseregning i Selvbetjeningsportalen så må man alltid endre på kostnadstilordningen på den første siden. Det er der man endrer til for eksempel et delprosjekt som kostnaden skal føres på. Som standard kommer delprosjektet man er lønnet på, og det er for de aller fleste feil delprosjekt å føre reise/refusjon på.
Veiledninger:
endre-delprosjekt-pa-reise-refusjon.pdf
slette-post-fra-utgiftsrefusjon.pdf
Virksomhetskort - kredittkort med firmaansvar
Vi anbefaler på det varmeste alle faste ansatte å ha UiOs kredittkort for utlegg. Gebyrene i kortet dekkes av UiO og utleggene refunderes i god tid før Eurocard sier fra at de skal ha krediteringen.
Om du registrerer kortet (kontonummeret) i person-info-delen i DFØ-portalen kan du hente utleggskvitteringene rett inn i refusjonen. Du trenger altså ikke skanne inn kvitteringene, lagre på fil og og laste opp – DFØ henter dem automagisk fra kortet.
Veldig kjapt og greit – særlig om man benytter DFØ-appen, men det funker fint i selvbetjeningsportalen også.
Virksomhetskort - kredittkort med firmaansvar - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)
Div. info, veiledninger og frister
-
Cristin - Publikasjonsregister: rapportering, frister og aktuelt
-
Regler for godskriving og uttak av undervisnings- og eksamensbanken
-
Her er søknadsfristen to ganger i året - og NB! man må søke et år i forveien!
Dette fordi fakultetet skal ha tid til å finne erstattere/noen til å undervise.
- Ressursside og admin.støtte ved NFR-søknader