Før oppstart

Hva er viktig å tenke på i planleggingen av en god oppstart?

Når man skal tilrettelegge for en god oppstart er det en rekke avklaringer det kan være nyttig å ha foretatt i forkant. Du bør tenke over hvilke personer som er involvert i mottaksprosessen og hvilke roller og ansvar disse har, samt hvem den nyansatte er og hvilken rolle vedkommende skal inneha. 

Hvilke personer er involvert i mottaksprosessen, og hvilke roller og ansvar har disse?

Som nyansatt har man ansvar for å sette seg inn i oppstartsplanen, gjennomføre de aktiviteter man har blitt enige om, delta på opplæring og delta i dialog. 

Som leder skal man forberede en god onboarding, lage en oppstartsplan, ha oppstartssamtaler, lage et opplæringsopplegg, og involvere de korrekte nøkkelpersoner i prosessen. 

Nøkkelpersonene skal være en støtte for leder og den nyansatte i onboardingsprosessen. Dette er typisk administrativ leder, forskningsleder, ledelsesrådgiver med videre. 

HR veileder ved behov, og vedlikeholder verktøy og maler. 

Hvem er den nyansatte?

Ulike nyansatte har ulike behov, og kan ha ulike behov for opplæring knyttet til organisasjon, fagfelt eller systemer

  1. Er den nyansatte rekruttert fra Norge eller utlandet?
  2. Er den nyansatte rekruttert internt eller eksternt?
  3. Hvilken erfaring har den nyansatte fra en tilsvarende rolle?
  4. Hvilken erfaring har den nyansatte med systemer og rutiner ved UiO?

Hvilke kurs/nettverk kan være aktuelle for den nyansatte? Dette planlegges i samarbeid med den nyansatte, men det kan være greit å ha en oversikt i forkant. Kompetanseutvikling - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)

Har den nyansatte noen særskilte utfordringer som man må ta hensyn til?

Basert på svarene på disse spørsmålene, fyller du ut mal for introduksjonssamtale og første del av introduksjonsplanen. Resten av introduksjonsplanen fylles ut under introduksjonssamtalen med den ansatte.

 

Publisert 19. apr. 2023 11:14 - Sist endret 5. nov. 2023 17:29