Ankomst og de første ukene

God kontakt gir en god start

For at den ansatte skal føle seg velkommen og ivaretatt er det viktig med en godt planlagt velkomst. En god introduksjon vil bidra til å gi den nyansatte en positiv innstilling til arbeidet og enheten, riktige arbeidsvaner fra første stund og en bedre læringssituasjon. 

Leders ansvar og fadderordning

Ansvaret for introduksjonen ligger hos nærmeste leder. Leder bør så langt mulig begrense sitt fravær når en ny medarbeider skal introduseres. Likevel hender det at lederen er opptatt. Det bør derfor oppnevnes en kontaktperson, en såkalt fadder, hvor en nær kollega får ansvaret for sosial integrering og innføring av den nyansatte i praktiske forhold ved enheten, slik at den nyansatte alltid har noen å henvende seg til.

Viktig aktiviteter i denne perioden 

Første arbeidsdag

  • Ta i mot den nyansatte og ønske velkommen
  • Gjennomgang av plan for de første ukene - introduser gjerne opplæringsplan
  • Grov gjennomgang av organisering, arbeidsoppgaver, arbeidsfordeling, myndighetsstruktur og arbeidsform.
  • Hilserunde og omvisning

  • Gjennomgang av praktiske arbeidsforhold: kontorplass, oppkopling til nett, IT-støtte, adgangskort, kopimaskin, toalett, parkering etc.

  • Gi praktisk informasjon om arbeidsplassen, lånekort/ansattkort, nøkler osv.

  • Sikre relevante systemtilganger, hente brukernavn og passord

De første ukene

  • Kartlegge opplæringsbehov, eventuelt tilretteleggingsbehov (bruk opplæringsplan)
  • Nærmere innføring i organisering og arbeidsoppgaver

  • Informere om hvordan arbeidsgiver vil gjennomføre faglig veiledning, opplæring og tilbakemelding under prøvetiden

  • Informere om rettigheter og plikter

  • Innføring i arbeidsmiljøforhold, UiOs etiske retningslinjer, Si fra, verneombudsordningen, brannvern (innen 14 dager), Sikresiden

  • Eventuelt; påmelding til velkomstfrokost for internasjonale forskere

  • Sette av tid og vær tilgjengelig for den nyansatte.

  • Daglig sosial oppfølging, informasjon om formelle og uformelle regler

  • Praktisk støtte og opplæring i interne systemer og sørge for lav terskel for hjelp.

 
Publisert 19. apr. 2023 11:14 - Sist endret 6. feb. 2024 15:15