3-6 måneder

Systematisk oppfølging

I prøvetiden skal det sørges for at opplæringsplanen blir fulgt og at man gjennomgår eventuelle andre oppfølgingsbehov. Leder bør ha jevnlige oppfølgingssamtaler med vurderinger der begge parter kan komme med tilbakemeldinger på hvordan arbeidsforhold og arbeidsoppgaver fungerer. Det kan forventes at den nyansatte nå har kommet dypere inn i jobben og den praktiske hverdagen.

Viktige aktiviteter i denne perioden

  • Sørge for at den nyansatte jevnlig blir fulgt opp. Den nyansatte bør oppleve mestring og anerkjennelse.

  • Gjennomføre de formelle oppfølgingssamtalene

  • Vurdere onboardingsprosessen i sin helhet, følg opp temaer og tiltak fra siste samtale og ta opp nye aktuelle temaer:
    • Går utviklingen i retningen som både du den ansatte forventer?

    • Hva tilfører den ansatte og hva gjør den ansatte bra? Hva kan videreutvikles?

    • Er det behov for ytterligere opplæring eller kompetanseutvikling på noen områder?

    • Trives den nyansatte, og hvordan opplever han/hun samarbeidsrelasjonene?

    • Er det behov for å få flere forbindelser eller utvikle kontakter og nettverk i arbeidsforholdet?

    • Hvordan gjør virksomheten bruk av den ansattes kompetanse og innspill?

    • Hvilke ulike forventninger opplever den nyansatte det er til jobben?

    • Får den nyansatte nok løpende oppfølging og støtte?

     

Publisert 19. apr. 2023 11:13 - Sist endret 23. jan. 2024 11:22