SV-fakultetets årskavalkade

Mange ble smittet av Omikron-utbruddet i januar og enda flere ble engstelige da Russland invaderte Ukraina. Den ene krisen fulgte den andre. Til tross for et truende bakteppe har året bydd på mange gladnyheter for flere av SVs ansatte.

Rehabilitering hele året. 2022 har stått i oppussingens navn. Eilert Sundts hus opplever en innvendig forandring

Rehabiliteringen av Eilert Sundts hus har pågått hele 2022 Endelig kan ansatte som har jobbet i 5. etasje og oppover flytte tilbake i januar neste år (foto: Byggindustrien).

Oppussingen av Eilert Sundts hus har vært gjennomgangstema i 2022. SV-fakultetets bastion har fått tidenes ansiktsløfting og står snart klar til å ta i mot landets største samfunnsvitenskapelige fagmiljø, som har jobbet i eksil hele året.

Januar

Men året hadde så vidt begynt før Manudeep Bhuller ved Økonomisk institutt og Lotte Thomsen ved Psykologisk institutt fikk hvert sitt ERC-finansierte Horisont Europa-prosjekt.

Rett ettepå rant resultatene fra NFRs Fellesløftmidler inn. I den utlysningen fikk to sentre ved fakultetet 25 millioner kroner hver. LCBC for prosjektet "AheadForLife", om hva som påvirker kognitiv funksjon gjennom et helt liv, og ARENA for prosjektet "Enforcing the Rule of Law", om demokratisk tilbakegang i Europa.

Februar og mars

Februar var rolig på forsknings- og undervisningsfronten en god stund, men da Russland invaderte Ukraina, våknet et stort engasjement blant SV-fakultetets forskere. Flere av fakultetets institutter arrangerte fagseminarer, for å komme behovet for forklaringsmodeller i møte. Øst-Europa stod i flammer, atomtrusselen økte og veldig mange reagerte på krigføringen.

Partneforum, ISV og PSI arrangerte seminarer, som avfødte prosjekter, blant annet seminarserien Krig i Europa, som gikk nå i høst, og PSIs webinarserie og informasjonspakke til flyktninge- og hjelpearbeidere i Ukraina og Polen "Psychological reactions to war and trauma - a webinar series for psychologists, psychology students and other helpers"

April

Naturen våknet og våren var på vei, da gladsaken om at Elin Lerum Boasson (ISV) var tatt opp i Det svenske klimapolitiske rådet, som første norske og ikke-svenske medlem, dukket opp. Men våre "granner" i øst hadde flere nyheter på lur. Thomas Hylland Eriksen fikk gullmedalje - Vegamedaljen - for sin innsats i antropologien av Kong Carl Gustaf.

Våren slo ut i full blomst, da Bård Harstad (ØI) fikk sitt tredje ERC-grant. Denne gangen Advanced Grant, som eneste i Norge som har mottatt alle tre personlige ERC-grants, Starting, Consolidator og nå altså Advanced Grant.

Sommeren

Før sommerferien la en demper på forsknings- og undervisningsaktiviteten ved fakultetet, ble Cathrine Thorleifsson (nå SAI) satt til å lede Ekstremismekommisjonen.

August

Mens SVs ansatte vendte tilbake etter sommerferien kom den nye kommunikasjonsavdelingen på plass.

ØI-stipendiat Kristoffer Berg fikk Kongens Gullmedalje for sin avhandling om rettferdig og effektiv skattepolitikk.

September

Flere priser skulle det bli. Daniel Quintana (PSI) mottok UiOs Pris for yngre forskere, for sin forskning på hormonet oxytocin og dets betydning for fysisk og mental helse.

NFR offentliggjorde resultatene fra FRIPRO-utlysningen og fakultetets dyktige forskere fra PSI, ISV, ØI og ISS gjorde rent bord. Hele 87,2 millioner kroner, rundt en fjerdedel av alle NFR-midlene til UiO, ble fordelt på disse prosjektene.

I høst åpnet også UiOs nye storstue for seminarer og foredrag - Domus Biblioteca - og forskere ved fakultetet begynte å ta i bruk lokalene med en gang, både podkastserien "Hylland og Wig" og seminarserien "Krig i Europa".

Oktober

Kristin Asdal overtok som instituttleder for TIK og sosialantropolog Maka Suarez ble oppnevnt til spesialkommisjon i Ecuador, som skulle vurdere de voldelige sammenstøtene mellom politi og demonstranter tidligere i år.

November

Bård Harstad slo til igjen. Forskningen og formidlingen hans ble hedret med HUMSAM-prisen fra Det norske vitenskaps akademi.

For første gang i historien har fakultetet blitt tildelt et SFU - et senter for fremragende undervisning, som er et samarbeidsprosjekt mellom Matnat, HF-fakultetet og SV, der særlig PSI og TIK er involvert. Senteret skal arbeide med flerfaglig og tverrfaglig utdanning og er utviklet med utgangspunkt i UiOs Honoursprogram, der alle enheter ved fakultetet bidrar.

Desember

Dekan Anne Julie Semb konkluderte i juletalen om rikets tilstand i går at "Vi kan skue tilbake på nok et innholdsrikt år for ansatte og studenter på fakultetet ... Kortversjonen av rikets tilstand er at det går så det griner".

Et godt år for fakultetets forskere og undervisere ble kronet med noen store gladnyheter:

Det er bare å ta av seg hatten for alle suksesshistoriene i løpet av ett år..

God jul og Godt nyttår!

Av Svein Harald Milde